Després
d’aquesta bona notícia no m’he pogut aguantar sense escriure quatre ratlles
sobre aquest aconteixement. Els camins
del Senyor són inescrutables! Ha quedat palès després de l’elecció del nou
Papa Francesc. Primer de tot la sorpresa de tothom, sobre tot dels periodistes
–massa “savis” de vegades– ja que en tota la llarga llista que van fer per
veure si n’encertaven algun aquest no hi era. ¿Com podia ser que sortís una
persona que “ells” no l’havien previst? La història es repeteix. No és la
primera vegada que passa: darrerament va passar amb Joan XXIII, amb Joan Pau I
i Joan Pau II. Pau VI i Benet XVI sí eren a les llistes.
“Bergoglio es va oposar a
Ratzinger al passat conclave”, ha dit algú. Dir això és no saber què és
l’Església i més si ho diu un “vaticanista”, un que està avesat a fer
retransmissions des del Vaticà. Jutgen l’Església com si fos un partit polític,
com si fos l’elecció d’un president de partit, d’un goven o d’un estat i
l’Església no funciona així. Als conclaves ningú s’enfronta a ningú per ser
elegit, ja que ningú s’autopresenta, com en unes eleccions de qualsevol altra
entitat.
El candidat a Papa és proposat
pels mateixos cardenals electors i a ben segur que ningú vol ser l’escollit ja
que sabedor del pes que li cau al damunt (governar l’Església tal com Crist vol
que sigui governada) i que ha de ser servum
servorum Dei (el servent dels servents de Déu) no hi ha persona que desitgi
aquest càrrec. El mateix Papa Francesc ha dit als cardenals que l’han escollit:
“Que Déu us perdoni això que heu fet”. L’arquebisbe de Quebec davant la
possibilitat d’ésser escollit va dir: “Seria un gran malson”. I val la pena
recordar les paraules de Benet XVI quan explicava la seva elecció: “Quan vaig
veure que l’espasa de Damocles planava damunt meu, vaig dir «Senyor, no em
facis això»”. Ningú no vol ser Papa, encara que ho accepten per veure la
voluntat de Déu en la tria que fan els cardenals i sabedors que l’Esperit Sant
els ajudarà.
“Per fi els jesuïtes aconsegueixen
la màxima autoritat a l’Església”. Una altra afirmació que demostra de quina
manera hi ha gent que pretén traslladar el poder temporal a l’Església. Cap
orde religiós preten assolir la màxima autoritat en l’Església fent que un dels
seus membres arribi al papat. Hi ha hagut 34 papes de diferents ordes
religioses: 17 benedictins, 6 agustins, 4 franciscans, 4 dominics, 2
cistercencs i 1 jesuïta (l’actual). Mai cap d’aquests papes ha fet servir el càrrec
per afavorir la seva orde. Pensar això és ser molt curt de mires.
Les primeres paraules del Papa Francesc en la curta homilia de la missa de cloenda del conclave ens volen situar al bell mig de la tasca de l’Església (la dels cardenals, a qui anava dirigida l’homilia, i la nostra): caminar, edificar, confessar Crist crucificat, pregar, la creu, el dimoni, la mundanitat…: Caminar sempre, davant el Senyor; edificar l'Església sobre la pedra angular que és el mateix Senyor, confessar Jesucrist per no acabar sent una ONG assistencial... «Qui no prega el Senyor, prega al diable», ha dit citant Leon Bloy. Quan no es camina, quan no s'edifica sobre pedres, quan no es confessa a Jesucrist crucificat... es confessa la mundanitat del diable. Quan confessem un Crist sense creu, no som deixebles del Senyor: som mundans, som bisbes, sacerdots, cardenals, papes, però no deixebles del Senyor…
El
nou Papa –com tots els papes, assistit per l’Esperit Sant– no es deixarà portar
per les pressions que la “mundanitat” a la que ha fet referència –el
secularisme galopant, el laïcisme, el relativisme, el nou paganisme…– li anirà
preparant amb declaracions i manifestacions. Sempre ha estat així. La
“mundanitat” vol que l’Església es doblegui als seus propòsits, vol que el Papa
diguin el que a “ella” li agrada, vol que rebaixi les exigències morals en tots
els camps, vol que no parli de la veritat de Crist… ja que fer això és
recordar-li continuament que va errada. Però l’Església no pot fer res més que el
que ha dit el Papa Francesc: predicar Crist crucificat.
Cada vegada que veig la plaça sant
Pere plena de gom a gom, amb tanta gent que ve a escoltar el Sant Pare, sigui
quin sigui, em ve al cap aquell relat dels Actes dels apòstols el dia de la
Pentacosta. I es veu clarament que això és així des del mateix començament de
l’Església. Qui dimarts passat victorejava el Papa Francesc des de la plaça o
els qui ho contemplàvem des de casa, érem ciutadans de tot el món, de tota
procedència, de tots colors, de totes llengües, de totes races, de tots els
països… Els mateixos que hi havia a Jerusalem per la Pentacosta: “s'aplegà la multitud i hi havia jueus, homes
piadosos de totes les nacionalitats que hi ha sota el cel (…). Parts, medes i
elamites, els qui habiten la Mesopotàmia, la Judea i la Capadòcia, el Pont i
l'Àsia, la Frígia i la Pamfília, l'Egipte i les contrades
de la Líbia de prop de Cirena, i els vinguts de Roma, jueus i prosèlits,
cretencs i àrabs, els sentíem proclamar en les nostres llengües les grandeses
de Déu”.
El
Papa Francesc té un grapat de discursos i documents que haurem de llegir. El
temes són: la vocació, l’evangelització, l’any de la fe, la família, el
divorci, l’avortament, l’individualisme, parelles gay, relativisme i poder,
justícia social, el tràfec de persones, la mundanitat, el servei, escàndols, la
cúria romana… I una dotzena de llibres publicats dels que en dono dos títols El
verdadero poder es el servicio (2007)
i Mente
abierta, corazón creyente (2012).