

L’Església, catòlica, missionera, fa la funció d’un “hospital
de campanya” i va més enllà de les seves fronteres visibles. En la llei del més
fort, els més febles són els qui paguen la factura: infants, persones grans i
dones, recorda el Papa. En venir a menys el concepte de llei
natural, es tendeix a disslodre el vincle entre amor, sexualitat i
fertilitat, entesos com a essència del matrimoni, i molts aspectes de la
moral sexual de l'Església avui no s'entenen.
Tot val en la nostra actual vinya relativista, tot és igual de
vàlid, tothom pot fer el que li sembli i ningú por dir que algú fa una cosa mal
feta. Fa uns dies el director d’un diari, al·legant la misericòrdia, ja deixava
entreveure que això de l’adulteri és una cosa que fa que quan es desperta a
mitja nit es trobi a l’edat mitjana.

Spaemann s’alarma davant les xifres de ruptures
matrimonials en les societats occidentals, però li preocupa més la mentalitat
divorcista que s’ha extès entre els catòlics. Pels creients també el matrimoni
ha deixat de considerar-se una realitat
nova i independent que es troba per sobre de la individualitat dels esposos
i que no es pot dissoldre ni per voluntat dels conjuges ni per la decisió d’un
sínode o del Papa.
Creu que no ens podem rendir davant certs “valors”
actuals ja que, des de sempre, –des de la mateixa època romana– el missatge
cristià ha contrastat amb el modus de vida predominant. L’Església, avui, ho
vulgui o no ho vulgui, s’està convertint en una contracultura i el seu futur dependrà de la fidelitat als
ensenyaments de l’Evangeli, amb independència d’allò que accepti la societat.

No es poden cercar alternatives per tal de disminuir
les responsabilitats que comporta el compromís conjugal. Cal promoure
l’atractiu de la concepció cristiana del matrimoni i la bellesa de la vida
matrimonial amb les seves exigències, sense diluir-les, sense rebaixar-les. Si
no fos així, desapareixeria.
Spaemann creu que hi ha un gran atractiu en la idea de
que la unió d’un home i una dona res la pot destruir; que existeix “en la
juventut i en la vellesa, en la salut i en la malaltia, en la riquesa i en la
pobresa…”. Aquesta convicció és una estimulant i meravellosa font de goig i
fortalesa per aquells esposos que passen per moments de crisi matrimonial i que
cerquen encendre, novament, el seu bell i antic amor.
Un altre aspecte que el preocupa, i molt, és l’opinió
d’alguns clergues i bisbes que en comptes de reforçar l’atractiu natural i
intuitiu del matrimoni indissoluble “recomanen” o suggereixen “tenir en compte
una altra opció”: un “segon matrimoni” que l’Església beneiria en nom de Déu.
Això és una alternativa a la doctrina cristiana i és una capitulació a la
voluntat de Jesús.

Si fos així, diu que s’hauria de canviar la fòrmula
del compromís i en comptes de dir fins
que la mort us separi dir fins que
l’amor d’un dels dos es refredi.