Joan Maragall en un article de
l’any 1901 titulat L’“isme” comenta de quina manera canvia
una paraula quan s’hi afegeix la força activa d’aquestes quatre lletres: Quan s’afegeix isme a una paraula serena, pacífica i tranquil·la, tot s’agita i
s’apassiona. La màgia d’aquest sufixe, d’aquestes quatre lletres, que per elles
soles no volen dir res, afegides oportunament a qualsevol paraula inert representa l’adveniment d’una nova
força al món, que arrossega multituds, treballa cervells, fa palpitar cors,
crea i destrueix, arrossega tot allò que troba al seu davant fins haver
acomplert la seva obra transformadora.
Així neixen els termes
sociaisme, comunisme, individualisme, egoïsme, racionalisme, laïcisme… i la
llista és inacabable.
Començarem per definir alguns
conceptes:
Laic: aquesta paraula té l’origen en la paraula grega laos –poble– i d’aquí es forma laikós –algú del poble– i en un context cristià s’usa per indicar els
fidels (batejats) que dediquen la seva vida ficats al mig del món, a les
realitats seculars, a l’ordre temporal, a la professió o ofici, a la família…
Laïcisme:
basant-se en aquesta independència, el laïcisme atribueix a la laïcitat una
accepció ideològica –oposada a la que tenia en el seu origen– i assumeix
l’exclusió de la religió i els seus símbols de la vida pública mitjançant el
seu confinament a la vida privada i a la consciència individual.
Relativisme: ve de relatiu, no absolut, discutible, que es
pot qüestionar. El relativisme defensa que no hi pot haver cap veritat
absoluta, universal i necessària, llevat que sigui fruit del càlcul o
l’experimentació. La seva única certesa és el dubte: dubte de tot, excepte de
la pròpia dubitació! Així, deconstrueix la veritat i proclama –dogmàticament!,
com a darrera i definitiva veritat– la dictadura del relativisme. La veritat
està en funció del que pensi o cregui cada u. Hi ha tantes veritats com
individus.
Les dues ciutats de sant Agustí
que van bastir dos amors –l’Amor de Déu fins el menypreu de si mateix i l’amor
de si mateix fins el menspreu de Déu– continuen vigents. Les llavors
d’animadversió sembrades arreu contra l’Església han generat un gran nombre de
perseguidors que tots els catòlics patim i ho patim, en molts casos, amb
persecució violenta. Però, a més dels
perseguidors que es veuen, n’hi ha altres que no es veuen, pitjors i molt més
nombrosos, sorgits d’una actitud intransigent i discriminadora: el
laïcisme, el relativisme i el secularisme.
Nietzsche va dir que els preceptes i prohibicions de l’Església
van convertir en amarga la cosa més bella de la vida, posant cartells de
prohibició on l’alegria ens fa pregustar quelcom diví. El paganisme exalçava
tot allò que l’home necessita per ser feliç: el poder, la salut, la força, la
bellesa, el cos, el plaer (igual que avui) i l’Església va a repèl d’aquests
valors que l’home necessita per ser feliç. No cregueu als qui parlen
d’esperances supraterrenals, són enverinadors… Cal superar l’home feble del
cristianisme amb el superhome terrenal. Nietzsche rebutja l’ètica natural,
fomenta la degradació de l’ésser humà i defensa la desintegració social.