Capella Sixtina: El Judici Final, de Miquel Àngel |
Així ho vam aprendre
de petits i ara hem de recordar a molta gent que tots, un dia o altre, ens
morirem. Aquesta és una tasca a la que hi hem de dedicar temps ja que l’ambient
actual i la incorporació de costums vinguts de fora ha fet que vagi
desapareixent el sentit cristià d’aquesta festa: ens oblidem del cel, del
purgatori i de l'infern i incorporem el Halloween, festa d’origen celta
que celebrava l’acabament de l’estiu i que està plena de bruixes, carotes i
esquelets amb la finalitat d'espantar (sic!) a tothom qui trobin. El fet
curiós és que Halloween és la contracció de l’expressió anglesa All
Hallows' Even, que vol dir, precisament: Vigília de tots els sants!
Ara que estem en una
època en la que ens agrada recuperar tradicions, ¿perquè no recuperem el sentit
cristià d’aquesta festa, la de resar pels difunts –que s'inicia al sIV amb la commemoració de resar pels màrtirs i al sVIII s'estén per tot Europa– en comptes
de deixar-nos portar per la inèrcia comercial del nouvingut halloween?
El problema entre el
dia dels difunts i el halloween és la pèrdua del sentit
transcendent de la vida: una manera de pensar pagana, de viure d’esquena a
aquesta realitat, de tenir por a la mort, aquest pas que tots hem de donar, que
ens sembla que és on tot s’acaba i en el qual no hi volem pensar seriosament.
¿Què és la mort? La mort
és quan se surt del temps i es passa a
l’eternitat. La mort és un pas, un moment… un cop arriba, la vida continua. Gairebé
podríem dir que la mort no existeix, que només hi ha vida: terrenal o eternal.
Existim i no podem deixar d’existir. És el pas definitiu
d’aquesta vida a l’eterna.
La por
a la mort, que està tan present, fa que l’allunyem del pensament i la neguem,
però la mort no és una derrota o una deshonra, sino la fi d’un cicle de
patiment, sacrifici i dolor i l’inici d’un altre, ple de joia i felicitat. La
raó d’aquesta obscuritat és perquè estiguem sempre preparats.
¿Què és la vida eterna?, es pregunta la
gent, com si fos un lloc més on estar, diferent de l’actual. «La vida eterna és
una nova categoria d’existència, una nova qualitat de l’ésser, no és un lloc ni
un temps sense fi fora del devenir cronològic. És el moment ple de satisfacció, allà on arribem al ‘cara a cara’ amb
Déu».
Gravat sobre el Paradís de la Divina Comèdia |
L’home es resisteix
a acceptar la perspectiva de la ruïna total i l'adéu definitiu. Ni tots els
esforços de la tècnica moderna ni la pròrroga de la longevitat, no poden
satisfer aquest desig del més enllà que sorgeix del cor humà. Però el progrés
social, els avenços tecnològics i el poder adquisitiu que ens permeten gaudir
de la vida d'una manera incontrolada, dissoluta i arrogant, fan que no es pensi
en la mort, que no reflexionem sobre la nostra existència en aquest món, que no
recapacitem sobre el més enllà i que atresorem tot el que poguem a la terra,
sense recordar que res d’aquí ens emportarem cap allà. Com diu el Papa
Francesc: –Nunca he visto
un camión de mudanzas detrás de un cortejo fúnebre.
El llibre Martes con mi viejo profesor explica les
trobades d'un alumne amb el seu antic professor,
malalt terminal, i cada setmana parlen de la vida, de l’amor, de la família, de la mort… i el
professor diu a l'antic alumne:
–Has d’acceptar que moriràs i
estar-hi preparat sempre. D’aquesta manera et veus més compromès amb la vida
tot vivint-la.
–Si acceptes que pots morir en
qualsevol moment, potser no seràs tan ambiciós com ets ara. Les coses a les que
dediques tant de temps, podrien deixar de semblar-te importants. Has de fer
lloc a coses més espirituals…
–Apren a morir i aprendràs a viure.
–Apren a morir i aprendràs a viure.
Santa Mònica i Sant Agustí Pintura d'Ary Scheffer (1795-1858) |