Fa
uns dies em van convidar a assistir a unes Jornades sobre Qüestions Pastorals
que organitza el Centre Sacerdotal Roselló amb la col·laboració de les
facultats de Filosofia i Teologia de Catalunya. Funcionen des de fa gairebé
cinquanta anys i es celebren al Seminari de Barcelona. La meva pregunta era
obligada:
–Però, són per a sacerdots, no?
–No pas exclusivament, són per a qualsevol persona que se senti atreta
pels problemes que afecten el món d’avui.
Hi
vaig anar. Van ser unes jornades interessants. Plantegen una actualització
teològica i pastoral i un debat sobre temes, fenòmens i esdeveniments d’actualitat que l’opinió pública en parla i no sempre d’una manera
encertada. Els organitzadors pensen que l’Església hi té alguna cosa a dir.
D’entrada
em va sorprendre el mateix programa: a la portada una reproducció de la pintura
de Van Gogh El bon samarità (segons
Delacroix)*. Tots recordem la paràbola tal com Jesús ens la conta a
l’evangeli. Els protagonistes no són ni el sacerdot ni el levita que han passat
de llarg; no és l’home de Samaria, malgrat carregui amb molt d’esforç i
sentiment l’home robat sobre la seva cavalcadura; ni l’home ferit, despullat i
apallissat que ens mostra, amb una mirada a l’infinit, la seva cara adolorida
que li han deixat els bandolers.
El bon samarità Eugène Delacroix* Col·lecció particular |
La
veritable protagonista és la fraternitat, l’acció del samarità que, davant l'home apallissat, “el veié i se'n compadí,
s'hi acostà, li amorosí les ferides amb oli i vi, les hi embenà, el pujà a la
seva pròpia cavalcadura, el dugué a l'hostal i digué a l'hostaler: –Ocupa't d'ell i, quan jo torni a passar, et
pagaré les despeses que facis de més”. Sobre la fraternitat ha recaigut el
tema de les jornades d’enguany: On hi ha caritat, allí hi ha Déu.
El
papa Francesc en una de les homilies que predica a Santa Marta,
comentant el passatge del bon samarità, que titula En fuga de Dios, comenta (ho transcric en castellà perquè així
ressona millor el deix del Papa):
Se puede huir de Dios siendo
cristiano, siendo católico, siendo sacerdote, obispo, Papa. Todos podemos huir
de Dios. Es una tentación cotidiana: no escuchar a Dios, no oír en el
corazón su invitación. Se puede huir directamente. Pero hay otras maneras de
huir de Dios como en la historia del Buen Samaritano.
El bon samarità (segons Delacroix) Vincent van Gogh** Museu Kröller-Müller Otterlo, Hol·landa |
Estaba este hombre, medio muerto,
arrojado en el suelo de la vía. Por casualidad un sacerdote bajaba por la misma
calle. Vio y miró: ‘Llego tarde a misa…’ y continuó su camino. No había oído la
voz de Dios, ahí. Después pasó un levita, vio y tal vez pensó: ‘Pero si yo lo
tomo, tal vez está muerto, y mañana tendré que ir al juez y dar testimonio’. Y
pasó más allá. Huía de esta voz de Dios en aquel hombre.
Quien
oye la voz de Dios y se acerca al hombre necesitado de ayuda es un samaritano,
un pecador lejano de Dios.
Pero esta persona entendió que Dios
le llamaba y no huyó. Se hizo cercano al hombre abandonado, le vendó las
heridas, le derramó aceite y vino, le cargó en la cabalgadura, le llevó a una
posada y se ocupó de él. Perdió toda la tarde.
¿Por
qué el sacerdote y el levita huyeron de Dios? Porque tenían el corazón cerrado.
Cuando tienes el corazón cerrado no puedes oír la voz de Dios. En cambio el
samaritano, vio a aquel hombre herido y tuvo compasión. Tenía el corazón
abierto, era humano. Y su humanidad le permitió acercarse a él.
El sacerdote y el levita querían
escribir su propia historia. Este otro pecador se dejó escribir la vida por
Dios. Cambió todo aquella tarde porque el Señor le puso delante a este pobre
hombre, herido, tirado en la calle. ¿Dejamos que Dios escriba nuestra vida, o
queremos escribirla nosotros? ¿Somos dóciles a la Palabra de Dios en la
historia de cada día, o tus ideas son las que te mueven, sin dejar que el Señor
te hable? Que el Señor nos conceda oír su voz que nos dice: Ve y haz tú lo
mismo.
Després d’aquest preàmbul em sembla
que no fan falta massa explicacions sobre els temes tractats, però tots anaven
en aquesta línia: fer el bé als demés, als necessitats, als qui viuen en alguna
de les tres misèries (que no és el mateix que pobresa) que el papa Francesc cita en el missatge sobre la
quaresma:
L'abraçada del Papa a Vinicio,
"l'home elefant", un malalt incurable de neurofibromatosi: em va acariciar el cap, les ferides, em va abraçar i em besà la cara: va ser com estar al Paradís |
una misèria moral: esclaus del vici i del pecat, dependents de la
droga l’alcohol o la pornografia, sense sentit de la vida, sense futur, sense
esperança, obligats a viure aquesta misèria per condicions socials injustes,
per falta de feina que els priva de la dignitat de portar el pa a casa, per
falta d’igualtat respecte als drets a l’educació i a la salut;
una misèria espiritual: quan ens allunyem de Déu i refusem
el seu amor, quan ens creiem autosuficients i no volem la mà estesa de Crist
que ens allibera i salva, anem de dret pel camí del fracàs. L’únic antídot
contra aquesta misèria és l’evangeli, l’anunci alliberador del mal i del pecat.
Els temes de les jornades van ser
Conferència del cardenal Robert Sabah, president del Consell Cor Unum, que posa en pràctica les iniciatives humanitàries del Papa. Va remarcar que el món cada vegada és més sensible a les necessitats dels homes i la caritat és el camí que permet que l’home conegui qui és Déu. La caritat, l’amor –donar-se als demés, donar la vida– no es pot confondre amb l’almoina. La veritable caritat no és filantropia i no es pot separar el servei de la caritat de la missió evangelitzadora.
Conferència de Joan Galtés, sacerdot i historiador. Va fer un recorregut des dels inicis de l’Església fins avui on va quedar palès que la caritat era –i és– un element esencial de la vida cristiana. Des de bon començament es van organitzar per viure la caritat envers els necessitats i que, al llarg del temps, s’ha manifestat mitjançant les obres de misericòrdia en col·lectes, rescat de captius, la pia almoina, institucions benèfiques, hospitals, ordes hospitalàries, cases de misericòrdia, centres educatius, promotors de la pau, documents pontificis… i actualment Caritas, el Consell Cor Unum, Mans Unides i molts d’altres. No és una activitat que es pugui deixar de fer encara que ho facin altres institucions, ja que pertany a la naturalesa íntima de l’Església.
Conferència de Joan Costa, sacerdot i professor de la Facultat de Teologia de Catalunya. La síntesi de la seva conferència podria ser aquesta: “Hi haurà crisi fins que no tinguem uns sistemes econòmics que respectin el llibre d’instruccions de l’home. Però n’hi ha d’altres: L’home sense Déu no es coneix a si mateix… El pecat original és com haver rentat el llibre d’instruccions i no poder llegir el què diu… Jo no soc jo sense l’altre, l’altre forma part de mi mateix… Quan no es comprèn l’amor i la dignitat humana es construiex un món injust.
Conferència d’Alfred Pastor, laic i professor de l’IESE. Va fer una exposició començant amb una cita: Una societat basada només en la solidaritat és una societat de la que tothom en vol fugir… una societat en la que s’ha extingit el sentit de fraternitat és una societat insostenible. En la nostra societat la paraula amor s’ha desprestigiat i es prefereix parlar d’humanitat i de solidaritat. La solidaritat és una relació abstracta, és un vincle instrumental, mentre que la fraternitat és un do diví i té un objecte concret: cada persona. Hem de veure la societat com una gran família per tal que sigui el punt de partida per construir una economia millor.
Conferència de José Medina, sacerdot i historiador. Biògraf del Papa. Autor del llibre Francisco, el papa de todos. Va remarcar que molts dels gests que veiem en ell ja els vivia fa vint anys, essent sacerdot jesuïta, bisbe i cardenal de Buenos Aires. Ara no ha canviat res, continua vivint en l’austeritat i la pobresa. El que abans feia vestit de negre, ara ho fa vestit de blanc. És l’home de la pobresa (de los explotados, de los sobrantes, de los desechados, de los excluídos, de los cartoneros, de los sin papeles, de los periféricos…), l’home de la pau, l’home que estima i custodia la creació.
Taula rodona sobre Voluntariat: la relació entre caritat i evangelització va ser un dels aspectes tractats en la taula rodona
moderada la sotsdirectora de l'Agència Catalana de Notícies, Anna Nogué i
formada per Carme Borbonés, presidenta de Càritas Catalunya, Jaume Castro,
president de la Comunitat de Sant Egidi a Barcelona i Josep Masabeu, president
del Braval.
Carme Borbonés va dir que no som un servei social més del territori
perquè compartim amb els altres l'amor de Déu, i va indicar que hi ha hagut
un gran augment del voluntariat durant els últims anys, especialment amb l'ajuda
dels veïns i les famílies de les persones necessitades.
Per la seva banda, el president de la
Comunitat de Sant Egidi a Barcelona, Jaume Castro, va indicar que la vida lluny dels pobres no és garantia de
felicitat i ha explicat que el
voluntariat és un servei gratuït on veritablement vius la joia de donar.
Finalment, el president del Braval,
Josep Masabeu, va apuntar que hi ha molta
més gent generosa del que pensem però ha lamentat que això no té visibilitat en els mitjans, i ha exposat que un
voluntari, pel fet de ser una persona que es dedica als altres ja està en l'avantsala de la trobada amb Déu.
Les jornades van ser presidides pel Cardenal Lluís Martínez Sistac, arquebisbe de Barcelona, el Dr. Armand Puig, degà de la Facultat de Teologia de Catalunya, el Dr. Antoni Pujals, vicari de la Prelatura de l'Opus Dei a Catalunya i el Dr. Albert Ribot, director del Centre Sacerdotal Rosselló.
* Eugène Delacroix (1798-1863). Aquesta pintura la va fer el 1849. Va ser el més emblemàtic pintor del moviment romàntic aparegut en el primer terç del sXIX, la influència del qual es va estendre fins als impressionistes. Es va convertir en la figura que va saber sobrepassar la formació clàssica per "renovar" la pintura. Les jornades van ser presidides pel Cardenal Lluís Martínez Sistac, arquebisbe de Barcelona, el Dr. Armand Puig, degà de la Facultat de Teologia de Catalunya, el Dr. Antoni Pujals, vicari de la Prelatura de l'Opus Dei a Catalunya i el Dr. Albert Ribot, director del Centre Sacerdotal Rosselló.
* * *
** Vincent
Van Gogh (1853-1890). Va pintar aquest quadre el 1890, el mateix any de la seva mort, després
d’una nova i forta crisi espiritual i nerviosa que el va fer ingresar al
sanatori de Saint-Rémy. Aquesta còpia de Delacroix, “traduïda” al seu
llenguatge pictòric modern, n’és una mostra de gran bellesa on els tons
intensos blaus i vermells de Delacroix els disposa amb matisos més neutres,
torrats, barrejant una graduació d’intervals, entre calor i fred, foscor i
claredat.