dimarts, 31 de març del 2015

no soc ningú…

Avui no ets ningú… si no portes un tatoo, si no saps els gols que va fer el Messi quan era a la Masia, si no et penges un piercing, si no saps els anys que fa que no pedregava al Montseny, si no ets al facebook, si no saps quans anys fa que l’Alonso no guanya la F1, si no t’has fet un selfie, si no t’has comprat un pal per fer-te’l, si no saps que en motos GP el nen Màrquez ha fet un altre rècord, si no tens watsapp, si no recicles, si no has estat trending topic mundial alguna vegada, si no ets del Barça, si no veus Polònia, si no tens mans lliures al cotxe, si no tens un smartphone d’última generació, si fa més de 2 anys que tens el mateix cotxe, si no compres res al dutty free encara que no ho necessitis, si no saps on són els isquiotibials o el sartori, si no et compres uns pantalons estripats i descolorits, si no saps què és un hectopascal, si no estas apuntat a un gimnàs per donar culte al cos, si no saps els taps, els rebots i els bàskets que han fet els germans Gasol, si no has vist la gala dels òscars… i tantes coses més que has de saber per no passar per indocumentat!

I en un altre ordre de coses –molt més important!– continues essent ningú, i a més ets un retògard, si… no defenses l’avortament i l’eutanàssia, si no estàs a favor del divorci, si no defenses el viure en parella en comptes del matrimoni, si no estàs a favor de les unions homosexuals, si no defenses les lleis sobre LGTBI, si no col·labores amb cap ONG (encara que no sàpigues ni què apoien ni què ataquen), si no critiques l’Església en comptes de defensar-la, si no…

Avui podem veure com molta gent, jove i no tan jove, gran i no tan gran, mares i pares de família… funcionen d’una manera que ens sorprèn. Ja sabem que “l’hàbit no fa el monjo” però hi ha maneres i maneres d’anar pel món. D’acord que, des de sempre, també en els anys de la nostra joventut, hi havia persones originals, que vestien o feien o defensaven les coses d’una manera que cridava l’atenció, però el que està passant ara –amb aquest delit d’aparentar, amb aquest voler “estar al dia”, amb aquest no “poder” ignorar res del que passa, amb aquesta dèria per saber-ho tot de tot i de tothom, amb aquest defensar l’indefensable, amb aquest funcionar sense criteri propi…–, sembla que no té parió.

Tots els presentadors de notícies de totes les cadenes, tots els comentaristes radiofònics o de diaris, de paper o digitals, ens bombardegen amb un reguitzell de dades ja siguin polítiques, socials, esportives o climàtiques –que els facilita les bases de dades i la informàtica– que hem de memoritzar i repetir vingui o no vingui a tomb per tal de no quedar en ridícul quan algú les cita: –Sí, sí…, oh i tant! hem de dir, perquè si poses cara de pomes agres, de pòker o de no saber de què va el tema et diuen: –¿ Com, no saps que el 1994…? i aquí t’endinyen la frase apresa del telenotícies d’ahir o de qualsevol diari. Frase que l’endemà canvien per una altra que dóna la volta al món –penjada a facebook o twitter– i que repeteixen amb puntual religiositat. Són museus ambulants.
Aquestes maneres de fer i aquestes actituts, aquest necessitar “estar al dia”, aquesta aparent “utilitat” de la gran quantitat d’informació que tenim a l’abast, fa que et sentis petit, un no res, un despenjat, un alien, un tio que viu en un altre món si no segueixes a la mateixa roda.

La utilitat de l’inútil és el darrer llibre del pensador italià Nuccio Ordine (1958), professor a la Universitat de Calàbria, i que ens diu que “amb aquesta contradicció del títol he volgut posar al centre de les meves reflexions la idea d'utilitat d'aquells sabers el valor essencial dels quals és del tot aliè a qualsevol finalitat utilitarista. Avui es consideren inútils els sabers humanístics i, més en general, tots els sabers que no produeixen beneficis”. Amb aquesta mentalitat s’ha fomentat el menyspreu a les capacitats creatives de pensadors, escriptors, artistes, lingüistes, historiadors…, en tant que les seves aportacions no produeixen beneficis econòmics. I per aquest motiu, persones dedicades al cultiu de les ciències humanes cedeixen davant les pressions del mercat i adapten les seves obres, per sobreviure, a les exigències de l'èxit comercial imposat pels empresaris.

Si bé el professor fa referència, sobre tot, al saber intel·lectual, als coneixements humanístics, a tot el ventall de disciplines que s’han de cultivar a la Universitat, al llegir-ho m’ha vingut al cap que al carrer està passant exactament el mateix que en el món intel·lectual: la deconstrucció de la societat (quin joc d’eufemismes fem servir avui!: de l’enderroc en diem deconstrucció) basada en fer allò perquè “tothom ho fa” en comptes de fer allò que cal encara que ha faci poca gent.

Cal agrair al professor Ordine aquest manifest en defensa dels sabers tradicionalment considerats “inútils” i també que ens recordi que els sabers humanístics són més útils que els suposats sabers econòmics, tal com argumenten, des de sempre, pensadors i escriptors, ja siguin del Món Antic, de l’Edat Mitjana, del Renaixement o de l’actualitat. També defensa la importància de seguir tutelant, en la universitat, l’afany de saber i d’investigar, sense objectius pràctics immediats, sense ànsies d’eficiència, amb la sola dignitat pròpia de l’home.

No tot és perfecte en aquest manifest. Quan parla de l’amor i la veritat relativitza aquests conceptes i nega que puguin existir d’una manera absoluta i els considera una amenaça contra la llibertat de pensament (sic!).

Ordine continua dient: “Si deixem morir el gratuït, si renunciem a la força generadora de l'inútil, si escoltem únicament el mortífer cant de sirenes que ens impel·leix a perseguir el benefici, només serem capaços de produir una col·lectivitat malalta i sense memòria que, extraviada, acabarà per perdre el sentit de si mateixa i de la vida. I en aquest moment, quan la desertificació de l'esperit ens hagi ja agostat, serà en veritat difícil imaginar que l'ignorant homo sapiens pugui exercir encara un paper en la tasca de fer més humana la humanitat”.

No hi calen més comentaris. Si no sabem desfer-nos d'aquest modus operandi tan estès, de voler saber tot a l'instant: ¡ja!, i no volem aparèixer com ignorants davant els ulls dels altres, seguirem defensant que l'útil és tot allò que no serveix per a res però "mou" la vida i dóna beneficis, i l’inútil és allò que algú vol fer estudiar i aprendre a la jovenalla i que pensa que “no serveix per a res”. I continuarem col·laborant –conscient o inconscientment– en aquesta “deconstrucció-enderroc” de la societat.

dijous, 19 de febrer del 2015

charlie hebdo: llibertat d'expressió ll

Els inferns continuen oberts. Publico el següent escrit després dels recents atemptats a Copenhague –un amb 40 bales disparades a la finestra del Cafe Krudttønden, al cèntric barri d’Østerbro, amb el resultat de tres ferits i un mort, i un segon a la sinagoga, amb dos ferits i un mort i els assassinats dels cristians coptes.
La trobada al Cafe Krudttønden era per dissertar sobre Art, blasfèmia i llibertat d’expressió. Un dels participants era Lars Vilks, dibuixant suec que va publicar les desgraciades caricatures sobre Mahoma al diari Jyllands-Posten, que està amenaçat de mort per Al Qaeda vagi on vagi, i contra qui anava dirigit l’atac. Ell mateix es queixa que gairebé no el conviden ni a assistir ni a donar conferències. Un altre era François Zimeray, embaixador francès a Copenhague, que havia de parlar sobre l’atemptat a Charlie Hebdo. Una altra, Ina Sevchenko, líder de les Femen
*          *          *

Deixant molt clar que tota vida humana és sagrada –tan la dels assassinats com les dels assassins i que ningú té dret a silenciar-la faig algunes consideracions entorn a allò que deien els dibuixants de la revista, allò que ha dit una part de la premsa, allò que diu la gent del carrer… i també sobre la tan esbombada llibertat d’expressió i el dret a l’insult que sembla que té una “minoria correcta” per sobre dels altres ciutadans.

Frases entorn els fets
Stéphan Charbonier (Charb), director de la revista.
“No tinc ni fills ni els vull, ni esposa, ni cotxe, ni crèdit… Prefereixo morir dempeus que viure agenollat”.
Jeannette Bougrab, companya del director Charb. Filla de pares argelins, col·laboradors dels francesos i emigrats per no ser represaliats, secretària d’Estat per la Joventut amb Fillon, primer ministre de Sarkozy.
“Que l’enterrin al Panteó, com un pare de la pàtria, el van matar per defensar la laïcitat, l’esperit volterià, rebent acusacions per tots costats sense que ningú el defensés. Era un resistent. Estava preparat per morir per les seves idees, han matat lo més preciós d’aquest país”.
Philipe Val, antic director de CH.
"Era gent valenta, noble, mai va fer mal a ningú".
Una vinyeta a la revista.
Es veu una mà amb un llapis que dibuixa un fusell. A sota aquest a frase: “Llapis carregat de pau”.
Renald Luzier (Luz), diduixant de CH; en l'última revista.
Titlla d’"imbècils" els que no estan d'acord amb el seu estil editorial: "Lluitem contra la imbecil·litat, no per la unió nacional".
Farhad Khosrokhavar, sociòleg franco-iranià.
"Se li podria haver retret a CH haver estat massa excessiu, però ningú ho dirà ara".
Henri Roussel, un dels fundadors de CH, de 80 anys i que ara treballa a Le Nouvel Observateur.

Critica l'escalada de provocació en la qual havia entrat el setmanari. "El 2011 les oficines del Charlie Hebdo van ser incendiades per uns encaputxats, per publicar una portada que es burlava de Mahoma i de la llei islàmica. No ho hauria d'haver fet. Però Charb ho va fer de nou un any més tard, al setembre de 2012. Ara Charb 'ha arrossegat' el seu equip a la mort per 'exagerar' les caricatures ".
Richard Malka, advocat de CH.
Es va queixar als propietaris de Le Nouvel Observateur per haver publicat l'article de Russel quan Charb ni tan sols havia estat enterrat.
Matthieu Croissandeau, editor de Le Nouvel Observateur.
Va justificar així la publicació de l'article: "Vam rebre aquest text i, després d'un debat, vaig decidir publicar-lo en un especial sobre la llibertat d'expressió. M'hauria semblat preocupant censurar la seva veu, fins i tot si és discordant. Sobretot, perquè és la veu d'un dels pioners de CH".
Dean Baquet, editor del New York Times.

Després d'un debat a la redacció, van decidir no publicar les provocatives vinyetes de Charlie Hebdo com a gest de solidaritat: "La decisió respon a un criteri del diari: Hi ha una frontera entre l'insult gratuït i la sàtira. La majoria d'aquestes vinyetes són insults gratuïts".
Martin Baron, del Washington Post.

Justifica que el diari no publica material que sigui "deliberada o innecessàriament ofensiu per a membres de grups religiosos i aquestes vinyetes ho són".
Glenn Greenwald, advocat constitucionalista i columnista.
"¿Quan s'ha vist que per defensar el dret a la llibertat d'expressió d'algú calgui publicar i abraçar les seves idees? ¿S'aplica això en tots els casos?".
Associated Press, CNN
Aquestes dues agències i altres agències informatives han mantingut el mateix criteri en les seves pàgines i no han reproduït les vinyetes de CH.

Brendan O'Neill, director de Spiked.
Està impulsant una campanya contra les modernes amenaces a la llibertat d'expressió. Si la frase "aquest llenguatge ofèn els meus sentiments" la pronuncia la "minoria correcta" pots fer callar les veus que no t'agraden. Fa uns dies recordava casos recents en un article a The Wall Street Journal: "S'anul·la una exposició qualificada de 'ofensiva' per un autoanomenat portaveu de les comunitats negres... Feministes ofeses obliguen a una tv a abandonar un xou que consideraven sexista... Pastor suec condemnat a presó per qualificar l'homosexualitat com un tumor... Un grup d'estudiants clausuren un debat sobre l'avortament... Es dicten lleis per combatre l'homofòbia en contra de l'heterosexualitat... Investigador acusat per dubtar que als fills de parelles del mateix sexe els vagi tan bé com als del pare i la mare... Pastisser davant els tribunals per no posar en un pastís un lema a favor del matrimoni gai... Universitaris qualificats de 'negacionistes' per discutir la magnitud del canvi climàtic..."
"Cap d'aquests silenciadors va fer alguna cosa ni remotament comparable a la barbaritat comesa a París, però tots contribueixen a crear un nou clima d'intolerància, una extensa cultura del menyspreu per qualsevol que ofengui o que atropelli les 'noves ortodòxies'."
Gent del carrer
"Els meus fills van aprendre a llegir amb CH".
"Jo mai havia comprat la revista, però sóc aquí per la llibertat".
Premsa de Turquia
Van sortir titulars com: "Atac a la revista que ha provocat als musulmans, que ha insultat al nostre profeta".
Nombrosos comentaris de lectors van elogiar l'atemptat: "Esperem que continuïn matant els infidels".
Els musulmans de França
"Els musulmans francesos estem horroritzats. França hauria de treballar colze amb colze amb els musulmans que viuen a França, reconeixent-los com a ciutadans de ple dret, sense buscar bocs expiatoris per explicar la crisi moral".
"Les velles generacions mai vam tenir problemes. Són els nostres joves els que tenen problemes per culpa dels líders polítics i dels mitjans de comunicació, que només parlen de les banlieues i dels fills de la immigració com una cosa negativa, com una font de problemes. El país dels seus pares no els pertany i el seu país d'acollida els rebutja. Acumulen ràbia i ràbia i al final, un dia, ho expulsen tot amb violència ".
"Els joves d'avui no saben res del veritable islam, són ignorants, 'malalts mentals', embruten l'islam per als seus propis fins".
"Molts barris populars de les banlieues van a la deriva, abandonats per les institucions i oscil·len entre la violència, l'agitació i la delinqüència organitzada entorn de la droga. L'únic que els dóna sentit és la religió, l'Islam ".
"Si els musulmans no fem un rebuig frontal i públic contra aquesta ideologia, que ningú aprova, se'ns tracta com a sospitosos de complicitat, només pel fet de ser musulmans. Això ens fa tornar extremistes".
La Llibertat d'Expressió

Jean-Marc Ayrault, primer ministre francès, ha recordat que "la llibertat d'expressió constitueix un dels principis fonamentals de la República". En aquests dies han aparegut frases per a tots els gustos. Les dels que sostenen que l'atemptat que ens ocupa "forma part d'un pla orquestrat per acabar, mitjançant el terror, amb la llibertat: la de dir el que es pensa, la de dessacralitzar, la de pensar diferent". La dels que sostenen que "la llibertat d'expressió no ha de cedir davant les amenaces ni les violències: "cap tipus de terrorisme es podrà imposar sobre el dret de les persones a expressar lliurement les seves idees". Les dels que defensen que "la defensa de la llibertat d'expressió implica també el dret a criticar el que altres publiquen".

La llibertat d'expressió ha de tenir uns límits, la qüestió és quins. ¿El Codi Penal? Mal assumpte quan la nostra societat basa les seves relacions, la seva humanitat, en aquest Codi. Això no és buscar el bé, sinó jugar deliberadament amb la transgressió dels seus límits. ¿On són, doncs, els límits a la llibertat d'expressió? I, encara que la resposta és clara: "on comença la llibertat dels altres", sembla que apuntar contra la fe dels creients no forma part d'una cosa tan senzilla d'entendre com això.

¿S'ha d'instaurar la censura, o l'autocensura, en una societat lliure i democràtica? ¿Cal fer-ho? ¿No és història passada la censura? ¿Què diuen els clàssics? Sòcrates:   "Si el que vols dir no és cert, ni bo, ni útil, ¿per què dir-ho?". Juvenal, en una de les seves Sàtires escriu: "La censura dóna ales als corbs i persegueix els coloms". Voltaire, a la França de la morarquia absoluta: "No estic pas d'acord amb el què dieu; però estic disposat a barellar-me fins la mort per tal que tingueu el dret a dir-ho". I  també: "La civilització no suprimeix la barbàrie, senzillament la perfecciona". Sembla mentida que Voltaire esdevingui profeta. 

El mateix dia que Europa –Soc Charlie– és mobilitzava contra a els atemptats de París, cap país europeu va aixecar la veu contra la massacre de dues mil persones, en una setmana, a Baga, Nigèria, per part del grup islamista Boko Haram. Ni el mateix president de Nigèria, Goodluck Jonathan, va parlar del tema, però sí que ho havia fet el dia abans pels fets de París. Cap reacció internacional, cap seguiment al Soc Bara a les xarxes socials, cap moviment de solidaritat. Com tampoc es va difondre massa la mort, l'endemà, també a Nigèria, d'una vintena de persones provocada per la autoimmolació d'una nena de 10 anys, que tothom dubta que sabés que portava una bomba.

Els "experts" diuen que la diferent reacció als banys de sang de París i Nigèria s'inscriu en un contexte més ampli: "l'atac de París anava contra les llibertats fonamentals... un atac existencial contra tota Europa", mentre que "a Nigèria el mateix atac islamista es presenta com una continua història de violència entre comunitats africanes". A París "hi va haver una pantalla gegant que ho mostrava a tot el món, mentre que a Nigèria no saps exactament què passa".
Sí se sap què passa. Senzillament passa que a França tenen un PIB pc de 41.000$ i a Nigèria tenen un PIB pc 2$. La "cultura del descarte" i la "globalización de la indiferencia" del papa Francesc.

¿Podem continuar aixecant cartells dient Je suis Charlie?

dijous, 12 de febrer del 2015

charlie hebdo: llibertat d'expressió l

Després de tot el que va passar a Paris el matí del dia 7 de gener d'enguany, i a més d’un mes dels fets, escric aquestes reflexions.


Fa poc més d’un mes hi va haver a París un dia de dol nacional, amb repic de campanes de Nôtre Dame, discursos solemnes, gent amb caminar trist i sense ànim, portades fúnebres, carrers amb minuts de silenci i pintades Je suis Charlie a tot arreu. Aquest dia el món era París –40 caps d'estat i govern dels 5 continents– perquè aquí van esclatar els inferns provinents de l’Orient Mitjà. Una "marxa republicana", una desafiant concentració, una mobilització sense precedents des de 1944, quan va acabar la Segona Guerra Mundial. ¿I per què van esclatar els inferns?
Des del 7 de gener i durant uns quinze dies hi va haver un crescendo inaudit de comentaris a tota la premsa sobre l’atemptat a la redacció de la revista Charlie Hebdo. Tothom es va llençar a fer-los costat. Els van ajudar a editar un número extraordinari, amb la intenció de seguir apareixent contra tota adversitat. Després de l’enterrament de les víctimes, poques coses més es van dir. Però l’adversitat ha pogut més que la realitat: fa uns dies (no ho he vist imprès, ho vaig sentir a la ràdio) van anunciar que els redactors de Charlie Hebdo han decidit plegar veles, no continuar amb la revista, no sortirà ni el número de febrer. RIP.
He recordat unes paraules del periodista Daniel Arasa que en l'article titulat Pardon… je ne suis pas Charlie Hebdo deia:  “No compraré mai un exemplar. No li donaré un euro. Mai prohibiria la seva publicació perquè la llibertat és sagrada, però no en faré difusió i, a consciència, dic que m'agradaria la seva ruïna econòmica perquè ningú la compri, perquè ningú li donés publicitat”. S’ha acomplert el desig.
Charlie Hebdo
Je suis Charlie! ¿Jo soc Charlie? ¿Qui és Charlie, Charlie Hebdo, aquest nom que hem sentit, per desgràcia, un munt de vegades les darreres setmanes, aquest nom que ha fet que tota Europa estigui preocupada? Europa està preocupada, però no n’hauria d’estat tant pels assassinats del passat mes a Paris, sinó per la deconstrucció de la societat que es va fent des de la gent que té el poder mediàtic, polític o cultural.
Charlie Hebdo és un setmanari, autodenominat satíric (sic!), però que es manifesta amb un caràcter anarquitzant, injuriós i llibertari. És una revista molesta, insolent, corrosiva, insultant, càustica, grollera, irreverent, mordaç, cruel, gamberra, cínica, irrespectuosa, ultratjant, de mal gust, vulgar, agressiva, perillosament provocadora fins l'escarni, blasfema, deliberdamente ofensiva, sarcàstica, caricaturesca, amb una llibertat d'expressió entesa a la seva manera i una actitud hostil contra qualsevol forma de religiositat, aconseguint unir la indignació de musulmans, jueus i cristians i la d'una gran multitud de ciutadans que no estan d'acord amb la seva manera de fer la revista.

Charlie Hebdo fa bandera de la llibertat d'expressió i es proposa seguir fent humor sobre la religió musulmana "fins que l'islam sigui tan banalitzat com el cristianisme". La marca de la casa es fustigar, sense contemplacions, tot i tothom, sense importar-los res que algú se senti ofès. Les seves plomes havien acumulat un immens memorial de greuges al llarg de molts anys per la irreverent sàtira practicada sense cap distinció de religions: es mofaven de totes. Ha fet seva la frase del misàntrop "jo no tinc manies, jo odïo a tot el món". La seva última vinyeta (portada del 7 de gener) deia: "Encara sense atemptats a França. Però esperin, hi ha temps fins al 31 de gener per presentar les felicitacions". La “felicitació” va arribar a les onze del matí.
Breu història de Charlie Hebdo
El 1960 Georges Bernier (professeur Choron) i François Cavanna treuen, a Paris, una publicació mensual amb el nom d’Hara-Kiri, “journal bête et méchante”. El 1961 es va prohibir la publicació. El 1964 torna a sortir. El 1966 torna a ser prohibida. Mig any després reapareix, però la meitat dels col·laboradors no hi tornaren. N’agafaren de nous. El 1969 dirigeix la publicació Cavanna i la converteix en setmanal (hebdomadaire, hebdo) amb el nom de L’hebdo Hara-Kiri. El 1979, a rel de la portada amb motiu de la mort de De Gaulle, torna a ser prohibida.
Els promotors creuen que ha de continuar sortint i la treuen amb el nom de Charlie Hebdo, agafant el nom d’una antiga publicació, de 1969, que es deia Charlie Mensuel. El nom fa referència al personatge Charlie Brown (Carlitos) del dibuixant Schulz i que aquesta revista va introduir a França. El 1981 la publicació va deixar de publicar-se per falta de lectors: no tenia subscriptors, no tenia publicitat i la venda als kiosks era ridícula.
El 1992 surt a la llum el primer número d’una nova revista amb el mateix títol d’abans: Charlie Hebdo. La inicien Philippe Val i Jean Cabut (Cabu) juntament amb dibuixants coneguts dels anys 70 i idèntica maquetació. Un gran èxit en la sortida: 100.000 exemplars el primer número. Si la publicació anterior no tenia una línia política clara, aquesta es defineix contestatària de l’extrema dreta. Per aquest motiu alguns col·laboradors abandonen la publicació per la manera de funcionar del director, Philippe Val, que ha de veure com, gairebé cada dia, es troba amb oposicions i dimissions, per la línia corrossiva que segueix, així com acomiadaments de dibuixants coneguts. El 2009 deixa la direcció Val i l’agafa Stéphane Charbonier (Charb), que continua amb la línia irreverent i corrossiva contra tothom.
Implicada en judicis, debats i acusacions per provocacions, el 2011 va ser atacada per un grup islamista amb un còctel molotov i el passat 7 de gener, va ser atacada per Al-Qaeda morint el director, alguns dibuixants i empleats.

Charlie Hebdo tenia ara una tirada de 35.000 exemplars i les seves finances feien aigües per la poca publicitat i la drástica reducció de vendes. La mort tràgica dels seus dibuixants hagués pogut donar una nova vida al setmanari, cosa que no van preveure els agressors.
No hauria de ser possible que, en defensa de la llibertat d’expressió, es pugui atemptar impunement contra qualsevol persona o institució –ja sigui amb pistoles o amb dards enverinats envoltats de dibuixos– per tal d’insultar-los i riure’s d’ells, dia rera dia, setmana rera setmana.
Amb tot el respecte pels morts i per les seves famílies, i deixant ben clar que mai ningú té dret a arrabassar la vida a ningú, crec que cal dir que Chrarlie Hebdo ha cavat la seva pròpia tomba amb les publicacions “satíriques” però irespectuoses per a molta gent.
¿Hem de riure sempre les desgraciades portades de la revista? ¿Fins on ha d’aguantar una persona o institució que es veu, dia rera dia, insultada en les seves creences? Una cosa és fer un acudit sobre una situació que s’hagi pogut donar en un moment determinat. L’altra és anar tirant fems a la cara de la gent i llenya al foc de la irreverència, setmana rera setmana, per tal de provocar aquells que no pensen com jo. És la dictadura del relativisme: no hi ha res que no sigui veritat, excepte la meva veritat.
Després del 7 de gener

L'honor d'un diari és servir sempre a la veritat, usant tots els espais de llibertat necessaris per al seu treball. Però per desgràcia, des de fa molt de temps, els líders d'opinió, i Charlie Hebdo en particular, han fet de la falta de respecte a la persona humana una estratègia de la mentida, encerclant el món del pensament en un nihilisme llibertari en el qual l’objectiu declarat és “deconstruir” la societat. Formant part d’aquest món que ells volien aniquilar, els periodistes de Charlie Hebdo han patit cruelment la seva sort sembrant el caos en nom d'una falsa concepció de la llibertat. L'horror de la seva mort  –que ningú no desitjava ni desitja– no pot fer oblidar aquesta realitat.
Els terroristes han assaltat un diari satíric famós pels seus ultratges i sarcasmes. “Un té dret a fer la riota de tot”, deien amb orgull els responsables. La riota es va convertir en llàgrimes. Els kalashnikov van replicar a l’agressió de les paraules i les imatges. “Un dibuix és un tret d’un fusell”, havia dit Cabu. Va acabar pagant-ne el preu.
La violència troba la seva font en la des-socialització, la marginació, dels joves sense punts de referència, amb un fracàs familiar, escolar i professional en una societat en la qual ells no han trobat el seu lloc i que els deixa sense futur. El relativisme moral i religiós envaeix les nostres societats posmodernes on les grans ideologies s’han enfonsat i la religió ha estat esborrada per la pèrdua de transcendència i interioritat.

Quan una cultura no dóna raons sublims per viure perquè ha oblidat el patrimoni o ha perdut la memòria, ella mateixa se’ls fabrica a partir dels instints més baixos i més vils. Quan al si de la família ja no és possible transmetre aquest lent i pacient teixit de la raó, d’història, de cultura… aquesta societat fa saltar, sense adonar-se’n, la barrera que tancava el camí a la brutalitat de la naturalesa, a l’exacerbació de les passions i a les reivindicacions narcicistes: li ha fet el llit al fonamentalisme.
Quan Mahoma, Benet XVI, la Verge són representats d’una manera obscena, quan es complau en la provocació d’allò que toca la consciència més íntima, la de la fe, la d’allò que és sagrat, la de la simbogia religiosa… aquesta nova iconoclàstia engendra, inevitablement, –sense justificar-la mai– la revenja, la venjança, altres violències més insospitades en un engranatge gairebé mecànic, i on l’actualitat ens ha ofert un espectacle horrible.

La sacralització de la burla i de la injúria no pot provocar res més que l’odi. El menypreu de l’altre comença per no respectar la vida humana, la de l’infant no nascut al si de la mare, la del malalt incurable que se’l vol eutanasiar, la vida de qui és dèbil, exclòs, desesperat, sol… la d’aquell que ja no creu ni en ell mateix. Hem de fugir d’aquesta cultura del menyspreu.
(Seguirà un altre escrit)

dilluns, 19 de gener del 2015

un llibre 6 - el baile tras la tormenta


L’evangelització d’Europa tindrà lloc quan els homes descobreixin que amb el pas del materialisme marxista al materialisme consumista, continuen estan buits, malgrat s’hagin saciat de tots aquests béns. Aquesta frase del filòsof Robert Spaemann quadra perfectament bé com a preàmbul de la galeria de relats inoblidables que apareixen al llibre El baile tras la tormenta. Són relats de dissidents, de persones enfrentades a allò que era políticament correcte als Països Bàltics i a Rússia, a l’època de l’URSS, des de principis del segle XX fins avui.
Relats recollits per José Miguel Cejas

Les històries relatades aquí són històries explicades en primera persona. Homes i dones que han patit presó, desterrament, tortura física i psicològica, ostracisme social, deportacions a Sibèria... per defensar i viure la seva fe. Són unes vides molt variades, rebels, en una Europa desconeguda per nosaltres, multicultural i en un gresol creixent de races, cultures i tradicions on el que predomina és el compromís amb les pròpies conviccions.
Parlen historiadors, cineastes, metges, pintors, cantants, bisbes luterans, catòlics i ortodoxes, una Primera Ministre, actors de teatre i cinema, filòlegs, mestres, sacerdots, professors universitaris, locutors de ràdio, un tinent de l'exèrcit roig…
Els relats tenen un punt en comú: com han viscut o com han descobert la fe en Jesucrist i han pogut sobreviure malgrat les tortures, les persecucions i l’ostracisme a que les autoritats els tenien sotmesos.
Entre 1940 i 1953 milers de ciutadans bàltics fugiren a Occident i més de 200.000 foren deportats a Sibèria per tal que cap intel·lectual, empresari o creient de qualsevol religió –qualsevol que pogués exercir certa influència sobre els demés– quedés al país. Després cap catòlic podia accedir a treballs de certa influència social com la política o l’ensenyament.
En cada deportació es feia una gran batuda: els soldats arribàven de nit, treia la gent de les cases, els pujaven a camions i els duien a l’estació de tren més propera. Allí els posaven en vagons de bestiar i els duien a Sibèria. Molts morien pel camí. Hi havia qui després de ser deportat tornava, però no el deixaven viure. L’inculpaven per qualsevol cosa. Li feien la vida impossible. Cercava un treball rera un altre, i un altre…  fins que aquest assetjament el ressentia la salut i es moria.
Hi ha relats esfereïdors. En resumeixo tres, de tres dones, una de cada país bàltic.

ESTÒNIA – Mari Jarvi, pianista
Vaig néixer el 1959. El meu pare era batejat a l’Esglesia Ortodoxa i la meva mare a la Luterana. Jo no estava batejada. I no sabia res del cristianisme ni del catolicisme. Als disset anys era secretària de les Joventuts Comunistes de Tallin i duia una ensenya amb la falç i el martell penjada al vestit.
Ens vam fer nòvios amb el Teet amb qui ens coneixíem de petits. Els dos som músics i com que també ens agradava l’art, un dia vam dir: ¿per què no anem a la Missa de la Nit de Nadal a l’església catòlica per veure com és? Ens va decebre: petita, d’estil neogòtic, neta, però sense cap obra d’art remarcable. Tota la gent que hi havia era gran. Només nosaltres erem joves. Ens hi vam quedar… A mitja missa em va passar una cosa inexplicable, vaig pensar amb certesa: Aquest és el meu lloc. Vull ser catòlica. Instintivament em vaig arrencar l’ensenya comunista i la vaig tirar a terra. Va ser un canvi inexplicable. No va ser una emoció estètica. Aquella… il·luminació imprevista no s’adeia ni a la meva educació, ni al meu caràcter, ni a l’ambient on em movia.
No vaig parlar amb mingú d’això. Vaig anar a veure el mossèn. Em va rebre amb fredor: ¿una secretària de les Joventuts Comunistes que es vol fer catòlica? Tenia pinta de trampa. Vaig començar a anar a l’església d’amagat. M’hi trobava bé, però ningú no m’havia ensenyat a resar. M’agradava estar allà, a la vora de Déu. Als tres mesos em vaig batejar, confirmar i fer la primera comunió en una cerimònia privada i discreta.
Tot el que feia referència al catolicisme estava prohibit: catequesi, textos escrits… els edificis religiosos estaven confiscats. Només deixaven dir missa els diumenges. Tenia por que si en Teet se n’assabentava em deixés: cap jove estoni estaria disposat a casar-se amb una catòlica ja que el Règim sempre espiava els joves per tal de negar-els-hi la possibilitat d’anar a l’estranger o de dificultar la carrera professional.
Acabats els estudis vam decidir casar-nos, però abans havia de dir a en Teet que era catòlica. No sabia com fer-ho. Quedaria confús, estranyat…
–Teet: t’he de dir una cosa que no saps.
–Digues…
–Es que… soc catòlica des de fa tres anys.
Em va mirar desconcertat i em va dir:
–Però… ¿Tu? ¡Jo també!
S’havia batejat en secret com jo. El mossèn, tement que entre els conversos hi hagués un delator, sempre posava els mitjans per tal que cap nou batejat no coincidís en cap cerimònia religiosa amb un altre.
Ens vam casar a la catedral. Només hi havia set persones. Anàvem vestits de cada dia i tothom va entrar a l’església per separat, com si fóssim turistes. L’endemà vam fer la cerimònia civil amb familiars, amics música i flors. Aquell Règim feia que milers de persones hagéssim de portar aquesta doble vida. Hem tingut cinc fills, tots músics. Els nostres nebots també ho són. A l’estiu ens reunim tots per oferir el Jarvi Summer Festival, famós a tot el país:hi toquem quinze Jarvis!
No sé explicar perquè m’agrada tant el segon moviment del concert per piano num. 2 de Shostakóvich. Com tampoc sé perquè Déu m’ha concedit la gràcia de la fe, de cop i volta, aquella Nit de Nadal de 1976. Va ser un do, un misteri, un misteri joiós.

LETÒNIASilvija, metge
A casa érem ateus. Només havia sentit parlar de Déu a la meva àvia: “No t’oblidis que Déu et veu sempre. Actua de manera que li agradis… Mentre resava el rosari em deia: ara reso a la Verge per tu.”
Gints, el meu marit, i jo, juntament amb cinc metges més, ens dedicàvem a l’avortament. Era un bon negoci. La vida “ens anava bé”: feiem el que ens havien ensenyat a la Facultat de Medicina. Primer et repugna, però després el cor se t’endureix fins arribar al cinisme. Algú criticava el nostre treball, però cap de l’equip els féiem cas.
Quan va néixer el nostre primer fill començàrem a posar en dubte, des d’un punt de vista mèdic, no religiós, el que havíem après a la facultat. Cada vegada vèiem més clarament que “allò” no era un tros de carn, sino una criatura humana. Va ser un procés dur, ja que a ningú li és fàcil reconèixer que s’ha equivocat greument durant anys.
De cop i volta em va venir un pensament: “He de trobar Déu”. Vaig parlar amb el meu marit i els dos ens posàrem en contacte amb un pastor luterà i vam començar a llegir l’evangeli. El pastor ens va dir que havíem de deixar de fer avortaments. Hi vam estar d’acord. Vam parlar amb els altres cinc companys i ho vam deixar de fer. Cap de nosaltres era creient!
Mica a mica va néixer en la meva ànima el desig de combregar. Els catòlics adults, que han combregat des de petits, no poden entendre això, el mateix que les persones sense fe. Quan aquest desig s’apodera de la teva ànima, estàs disposat a superar el que faci falta per tal d’aconseguir-lo. Et sents com una persona al desert, morta de set, que a la llunyania veu un oasi: des d’aquest moment l’únic objectiu de la teva vida és arribar allà.
Continuen venint dones a la consulta per avortar. Jo les tracto amb respecte però les animo a cercar altres solucions: no es tracta d’extirpar un tros de carn, això que batega al teu ventre, és el teu fill i jo no estic disposada a fer cap altre avortament.
En cada avortament hi ha una mà que interromp la vida. En la nostra història hi ha hagut una mà que ens ha salvat. ¿De qui és? Ho intueixo cada vegada que recordo la meva àvia passant els grans mentre resava el rosari: "Ara reso a la Verge per tu…”

LITUÀNIA – Joana Pribusauskaité, filòloga
Els meus pares eren bons catòlics. Per aquest motiu el meu pare va ser deportat a Sibèria amb la meva mare i els meus cinc germans a l’octubre de 1951. Els van pujar a un tren de bestiar ple d’altres famílies. Feia fred: per tot menjar, cada dia, un tros de pa i un got de sopa aigualida. Van haver de foradar el terra del vagó per fer les necessitats. Morien vells i nens i els soldats els treien cada cop que parava el tren. No sabien on anaven. Quan va canviar el paisatge van endevinar que anàven cap a Sibèria. A cada parada deixaven algunes persones en llocs solitaris o llogarets desconeguts. A ells els van deixar al nord de Kajhastán, en un lloc despoblat, a 17 graus sota zero, sense saber on anar, sense menjar, sense més roba que la que duien. Van trobar algunes cabanes amuntegades de gent en la mateixa situació que ells. Dues nits a la intempèrie. Quan van trobar un lloc per estar, van morir els dos germans petits en dos dies. Només van trobar ajut per part d’una metge jueva comunista. Menjaven de les sobres d’un hospital. Allí vam néixer, el 1953 la meva germana, i jo el 1956.
L'any 1957 el meu pare va poder tornar a Lituània. A mesura que t’anaves fent gran si volies ser consequent amb la teva fe havies de viure en la simulació: si entraves a qualsevol associació oficial se t’obrien les portes, si no, l’ostracisme.
Havies de viure la teva fe d’amagat. Anava a missa tapada perquè no em reconeguessin i no em fessin fora de la universitat. A mesura que passa el temps m’adono de com van haver de lluitar per tal que a casa es respirés l’aire fresc del cristianisme enmig d’una societat dominada per la por i plena de consignes antireligioses.
Un dia en un funeral tenia un dilema: ¿anava a combregar o no? Tothom em veuria. Hi vaig anar. L’endemà tenia la KGB al darrera. Em van fer fora de la universitat on treballava i, des d’aquell dia, col·legues i alumnes em van fer el buit, ni em saludaven pel carrer. No els culpo: era la por, ja que els podia comportar conseqüències negatives si em tractaven. Només em van quedar dos amics, comunistes convençuts, als quals no els importava el que els pogués passar.
Em vaig quedar sense feina però vaig experimentar una profunda alegria per haver estat fidel a la meva fe. I em vaig sentir alliberada.