dimecres, 19 de juny del 2019

persones 3 – magallanes lll – el viatge a tot o res

El proper 26 de setembre farà 500 anys de l'inici de gesta més gran de la Història de la Humanitat, “la gran gesta immortal” de Magallanes que, malgrat tots els esforços que hi va posar, no va poder culminar per la seva mort prematura a Mactán, Filipines, el 27 d’abril de 1521, quan tenia 41 anys.Magallanes va iniciar un viatge en el que volia arribar a les Moluques per prendre’n possessió en nom de l’Emperador i fer-se l’amo de les illes de l’especiaria. Va aconseguir això i donar la volta al món. Magallanes va tornar obsoleta la cosmografia de grecs i romans i va fixar per sempre la mesura de l'òrbita de la terra. Va posar els límits al planeta.
Un Concorde, tardava unes 30 hores en donar la volta al món. L’expedició de Magallanes en va tardar més de 26.000, 3 anys!  I va haver de salvar tots els inconvenients derivats de la fam, dels desastres naturals, amb morts, desercions i traïcions dels seus, amb tempestes, sense veure cares noves… Ni quan s’arribi a Mart serà una gesta igualable.
La “revolució magallànica”, la circumnavegació de la Terra, fa que comenci la mundialització: persones, comerç i diners viatgen plegats; tot el capital europeu dóna la volta al món; comença el comerç global, la geopolítica planetària: hi ha canvis en el tràfic marítim, el comerç i les finances. Canvia la motivació de l’or i metalls del Nou Món per les espècies d’Orient. Apareix un nou mecanisme de finançament: la col·laboració entre el capital públic (la Corona) i el privat (mercaders castellans) que recuperen els seus diners amb grans interessos.

*          *          *
La preparació: 25 març 1518 – 20 setembre 1519
Després de llargues negociacions, el 25 de març de 1518, el rei Carles V firma la Capitulación per la qual cedeix a Hernando de Magallanes i a Ruy Faleiro el dret preferent i exclussiu dels mars que descobreixin, cobraran una vintena part de tot el que arribi d’allà, tindran el dret sobre dues illes i en seran governadors, i ordena a totes les autoritats que els donin facilitats.

A Sevilla Magallanes es posa a treballar per fer-se a la mar el més aviat possible a la recerca del pas cap a la terra de les espècies sense haver de passar pels dominis dels portuguesos que tenen al llarg de tota la costa africana. No s’imagina que tardarà un any i mig abans de poder salpar. Compra un lot de cinc vaixells atrotinats, els repara, els renova i els reforça des de la punta del pal major fins el fons de la quilla. Són: San Antonio, de cent vint tones; Trinidad, de cent deu tones, que serà la nau capitana; Concepción, de noranta tones; Victoria, de vuitanta-cinc i Santiago, de setanta-cinc.
Magallanes afronta la gestió més complicada: cercar i convèncer els 250 mariners que necessita per una empresa desconeguda i per la que estan portant provisions per dos anys. Se li acosten esparracats, fastigosos, indisciplinats, que parlen espanyol, italià,  portuguès, francès, català, grec i alemany. I s'hi afegeix un expert pilot que vol fugir d'Espanya perquè el persegueix la justícia per haver venut un vaixell carregat d'armes als saboians. Es diu Juan Sebastián Elcano.
Negocia amb la Casa de Contratación, amb comerciants, amb proveïdors i artesans, inspeccciona mercaderies, repassa els comptes, vigila cordes, fustes i armes; brúixoles, rellotges de sorra, astrolabis, quadrants, planisferis, peces de recanvi;  espelmes, oli, cordam, plom, troncs, veles, quitrà, peix, cera, estopa, tenalles, serres, trepants, caragols, pales, martells, claus… Vuitanta llanternes, mil quatre-centes lliures de veles, ciris per les misses…
Magallanes sap que poden passar molts mesos, potser anys, fins que tornin i afaga gran quantitat de provisions: galetes de vaixell, 21.380 lliures, sacs de farina, de mongetes, llenties, arròs i tots els llegums imaginables, cinc mil lliures de carn i de cansalada, dos-cents barrils de sardines, 984 formatges, 400 rests d'alls i cebes; 1.512 lliures de mel, 3.300 lliures de raïm de Màlaga, panses i ametlles; abundància de sucre, vinagre i mostassa. Set vaques, carn fresca comestible, 417 bots de vi, 153 bótes de Jerez… material de pesca, ja que el peix serà l’aliment principal, i carrega milers d'hams, dotzenes d’arpons, xarxes… També s'emporta quinze llibres en blanc, caixes de medicaments, aparells de salvament, manilles i cadenes per als insubmisos; tambors i tamborins, un parell de violins, pifres i gaites per a la diversió.
Magallanes coneix pels seus viatges anteriors que cal portar abundants articles, i ben escollits, per bescanviar-los per les mercaderies anhelades: 900 miralls, on l’indígena, veu amb sorpresa la seva pròpia cara, 20.000 campanetes i cascavells, encant dels infants, 400 dotzenes de ganivets, 50 dotzenes de tisores, mocadors de tots colors, braçalets de llautó, pedreria falsa, robes de vellut, draps virolats. Per si no hi hagués una trobada pacífica, porten 58 canons, 7 falcons, 3 morters, bales de ferro i de pedra, 1.000 llances, 200 piques i 200 escuts.
Encara li queda una darrera cosa per fer: desfer-se de Ruy Faleiro ja que en una expedició no hi pot haver dos capitans generals i ell no ha contribuit en res en la preparació del viatge. Com ho va fer no se sap, però Ruy Faleiro renuncia voluntariament al viatge i li traspassa tots els mapes i quadres astronòmics.

 La sortida: 20 de setembre de 1519

Magallanes
Enrique de Malaca
Els cinc vaixells queden comandats així: el Trinidad, la nau capitana, la comandarà Magallanes a qui acompanyarà el seu fidel esclau Enrique que li servirà d’intèrpret a les Moluques; al San Antonio hi va Juan de Cartagena, imposat pel rei; el Concepción el comandarà Gaspar Quesada; el Victoria, Luis de Mendoza, posat pel rei com a tresorer i que es va negar a obeir a Magallanes; el Santiago, el comandarà João Serrão, amic personal seu. Un personatge peculiar s’incorporarà a l’expedició, enmig de tants llops de mar, Antonio Pigaffeta, un jove italià simpàtic, barbamec, discret, idealista, rodamón, que demana al rei poder-se incorporar a aquella expedició cap a llocs desconeguts. Farà de cronista, escriurà tot el que passi per tal de deixar a la posteritat els detalls de l’expedició.
El 20 de setembre de 1519 l’Armada de Magallanes inicia l’aventura més atrevida de la Història de la Humanitat: lleva àncores, s’inflen les veles i salpa de Sanlúcar en direcció a Tenerife, on farà la darrera escala d’avituallament d’aigua i queviures. Un cop aquí rep un un missatge secret del seu sogre, Diego Barbosa, que l’avisa d'un pla secret dels capitans espanyols que porta a bord, els quals intententaran negar l'obediència a Magallanes i estan acabdillats per Juan de Cartagena, el capità del San AntonioEl perill encara endureix més la fortalesa de Magallanes.

Inici del viatge: 26 setembre 1519 – 1 abril 1520

La ruta per l'Atlàntic
El 26 de setembre de 1519 salpen de Tenerife: és la darrera vegada que la majoria d'ells veuran terres espanyoles. Magallanes ha ideat un enginyós sistema per tal de no perdre de vista els vaixells ni de dia ni de nit. De dia es veien, però durant la nit un sistema de senyals lluminosos i sorolls servien per indicar què havien de fer: que seguissin la capitana, que afluixin la marxa, que recullin la vela inferior o que les recullin totes; que hi havia bancs de sorra… I cada nau havia de contestar per donar a entendre que havia entès i executat les ordres. A més cada nit, cada vaixell, un a un, s’havia d’acostar a la nau de l’almirall per saludar i rebre ordres per les tres guàrdies nocturnes.
Els capitans creien que un cop a alta mar Magallanes els donaria informació de l’expedició però res d’això succecia. Ni els crida, ni els consulta, ni els demana consell. Només poden seguir la bandera de dia i el fanal de nit. Magallanes vol assegurar la disciplina de la flota i si hi ha una conxorxa conèixer-la aviat. Juan de Cartagena li fa preguntes i Magallanes, per tota resposta, li diu que el segueixi i que no li demani res més.
Cartagena es molesta i deixa de saludar-lo per la nit. Magallanes l’adverteix que el saludi. Cartagena no li fa cas. Un dia que tots els capitans són a la nau Trinidad Cartagena li fa preguntes i Magallanes calla. Cartagena s’acalora i li nega obediència. Magallanes agafa Cartagena pel pit i li diu: Esteu pres! i el fa portar al calabós. Els altres capitans no reaccionen davant l’actitud diabòlica de Magallanes i aquest nomena nou capità del San Antonio Antonio de Coca.
El 13 de desembre 1519 arriben a la badia de Rio de Janeiro, s’hi queden uns dies i intercanvies regals amb els indígenes. Magallanes prohibeix comprar esclaus. A finals de desembre surten de Rio i bordegen les costes de Brasil. Magallanes sospita que el “pas” ha de ser per allà. Si les descripcions dels pilots portuguesos i les dades de latitud registrats en el mapa fossin certs, el pas s'obriria darrere mateix del cap de Santa Maria, i per això Magallanes guia cap allà la seva nau.
10 de gener de 1520. Arriben a l’actual Montevideo. Es troben en la bocana del Riu de la Plata, però Magallanes no té idea de què és això. Les enormes quantitats d'aigua que flueixen cap a l'Oest li fan pensar que “aquest ha de ser l'estret que hi ha assenyalat al mapa…, el nou Gibraltar, el pas a l’altre oceà”. Quinze dies es passen vorejant la costa de la desembocadura del Plata. Res de res, tot és aigua dolça.
Badia de San Julián
Magallanes es desanima, tota la informació que tenia és falsa, els càlculs erronis… Si hi ha el pas ha de ser més al sud. Però  la zona on es troben, ja sota l’equador, vol dir més fred, costa més ingrata, més nua, més buida, cel més grisós, llum més opaca… tot pitjor. Ha passat mig any i cada vegada el viatge és més lent. Fondegen cada rada, cada costa, cada badia, cada port… però res de res. El Mar del Sud no apareix. La lluita contra la natura cada vegada és més dura: vents huracanats, màstils trencats, veles esquinçades, fred més intens, més hores de foscor, soledat a tot el voltant… i el pas no apareix.
La tripulació s’inquieta, res del que els havia promès apareix: ni espècies, ni sol a dojo, ni un món paradisíac, ni riqueses… Les murmuracions s’encenen i capitans i tripulants estan esperant el moment per si Magallanes decideix fer marxa enrera i prendre-li el comandament. La navegació cada vegada es fa més difícil però arriben a una nova badia, San Julián. Tampoc és oberta. No és l’esperat “pas”. No està marcat enlloc, però Magallanes és intransigent, no vol tornar enrere i pren una decisió astuta: ordena tirar les àncores i establir el quarter d’hivern.

La sublevació: 1 abril 1520 – 18 d’octubre de 1520

Quedar-se en aquella badia era estar en una presó. Magallanes sap que tardaran mesos en arribar a les terres tropicals i ordena racionar encara més els queviures i això fa que capitans i mariners es vegin en perill i demanin explicacions.
 Magallanes no els pot confessar que els mapes eren erronis, que els informes eren falsos, que el “pas “ no sap on és… La nit del dia de Pasqua tres capitans, amb trenta homes armats, s’acosten al San Antonio per destituir el capità. Juan de Elorriaga és apunyalat, els mariners portuguesos són apressats i els capitans obren el rebost i permeten que tots els mariners mengin el que vulguin. Surten del vaixell i deixen de capità al San Antonio a Juan Sebastián Elcano per tal que impedeixi la idea de Magallanes.
Diuen a Magallanes que no atendran cap ordre seva i s’adona que el San Antonio, Concepción i Victoria estan contra ell. Magallanes no pot abandonar allò al que hi ha dedicat anys de la seva vida. Tampoc pot navegar ell sol amb el Trinidad ni pot demanar ajuda a ningú ja que ni ells mateixos saben on són.
Els rebels estan disposats a negociar i envien una carta a Magallanes on li “supliquen” un tracte millor de manera que si s’avé a complir aquest desig li donaran l’obediència deguda. Magallanes farà una jugada per aconseguir dividir els rebels. Necessita fer-se amb una nau com a mínim. Amb el seu tremp d’acer pensa, calcula, pren precaucions, rumia…
En el bot que ha vingut hi pugen cinc homes que porten una carta al capità del Victoria, però amb armes sota els vestits. Pugen per l’escala i Gómez de Espinosa lliura al capità la missiva de Magallanes. Mendoza la llegeix i somriu, no es deixarà ensarronar… Però un cop de punyal i Mendoza cau mort. Immediatament pugen al vaixell seixanta homes armats que venien en l’altre bot amb Duarte Barbosa i aquest es fa càrrec del comandament i els seus homes ocupen tots els llocs.
Lleven àncores, issen veles i el Victòria es col·loca al costat del Trinidad i del Santiago tancant la boca de la badia. Magallanes ha guanyat la partida. Els capitans rebels només poden fugir, lluitar o donar-se per vençuts. Fugir no poden amb la badia tancada, lluitar els mariners no volen… Un bot amb mariners de Magallanes va al San Antonio, alliberen els presos i empresonen els capitans rebels.
El fet no pot quedar sense càstig, però Magallanes no pot executar tots els rebels, no pot prescindir d’un centenar d´homes i decideix fer un càstic exemplar: en castigarà un de sol, el capitost de la rebel·lió: Gaspar Quesada. A Juan Sebastián Elcano, malgrat haver estat un dels rebels, li perdona la vida.

 La descoberta: 1 de novembre de 1520

Un home Patagon
Cinc mesos va quedar parada la flota a San Julián i Magallanes estableix un seguit de tasques per tal que no estiguin parats en aquella platja desolada, amb una atmosfera glacial i un cel sempre fosc. A la primavera va apareixer un ésser immens, un home de grans proporcions, cobert amb pells. Els seus peus enormes van donar nom al lloc: de patagosPatagònia. N’agafen un de presoner per dur-lo a Espanya però morí abans d'arribar.
Una tempesta a la bocana del riu Santa Cruz estabella el Santiago contra la costa però la tripulació es va salvar. Magallanes dubta: ¿i si fem marxa enrera? Comunica als seus oficials que el buscat pas pot no existir o trobar-se en aigües àrtiques i aconsella un altre descans hivernal d'un parell de mesos per les naus.
A punt de triomfar a Magallanes, se li ennuvola la vista. Està a dos dies de trobar el pas de l’Atlàntic al Pacífic i inaugurar l’itinerari al voltant de la Terra, però ho ignora. Salpen a la descoberta i al tercer dia troben una nova badia i un panorama diferent al vist fins aleshores. Solitari, mort, sense vida humana ni matolls.
Magallanes la fa inspeccionar per San Antonio i Concepción i si no troben res faran marxa enrera. Trinidad i Victoria es quedaran per inspeccionar la badia. Una tempesta fa perillar els vaixells… Al cinquè dia tornen els dos vaixells de la inspecció i ho fan amb canonades que retrunyen en les parets de la muntanya, banderes issades i crits de joia: han trobat el pas!
Ruta de Magallanes per l'Estret
Magallanes enfila les quatre naus cap aquell canal i l’anomena Canal de Tots els Sants per haver-lo descobert el dia d’aquesta festivitat, però que la posteritat, agraïda, l’anomenarà Estret de Magallanes. Hi ha un silenci sepulcral. Res de vida humana, però algú hi deu haver ja que a les nits es veuen unes flames que espurnegen i anomenen la zona com Terra del Foc. Endavant!, endavant!, que l’aigua que salpen és salada i, per tant, no pot ser un riu. Però l’estret no s’acaba mai… quin és el camí?, quin és el que porta cap al Mar del Sud?
Es dividiran: dos vaixells aniran al sudest i els altres dos al sudoest.  I dintre de cinc dies es trobaran davant el riu de les Sardines. Magallanes demana l’opinió dels capitans per si volen seguir fins a trobar les illes de les espècies, la meta definitiva, segurs ara que ja saben per on va el “pas”, o si prefereixen tornar enrere i tornar en una altra expedició més endavant. Estevão Gomes, pilot del San Antonio i parent de Magallanes, suggereix fer marxa enrera i tornar més endavant amb una flota ben equipada.
L'Estret de Magallanes al natural
Però Magallanes respon que considera un deure la continuació del viatge fins a descobrir la terra que va prometre al Rei. San Antonio i Concepción aniran a investigar. Trinidad i Victoria, es queden ancorats i envia un bot a explorar les rodalies. Torna el bot amb senyals de joia ja que han descobert la sortida!, han arribat al Mar del Sud! Magallanes no pot amagar l’emoció. És el minut de glòria de la seva vida. Ha trobat el camí que porta a l’altre mar. Ha realitzat allò que molts altres somniaren. L’home de ferro plora. Pigafetta, el cronista de l’expedició, diu: “Il Capitano Generale lacrimó per allegrezza”.

La deserció: 21 de novembre de 1520
Però poc li va durar l’alegria. Ja fa cinc dies i els altres dos vaixells no tornen. Al cap d’un dies arriba el ConcepciónSerrão explica a Magallanes que al tercer dia el San Antonio va desaparèixer. Magallanes ja s’imagina la rebel·lió. Estevão Gomes, el pilot que volia tornar ha desertat amb la nau més gran i la que duia més provisions… seguir endavant seria gairebé un suïcidi, però ha arribat tan lluny que no pot retrocedir. Només pot tornar a Espanya com un triomfador. Lleven àncores, passen l’Estret de Magallanes i arriben a un mar mai salpat per ningú. Al fons hi ha d’haver les Moluques, Xina, Japó, l’Índia, i més lluny encara… Espanya, la pàtria.
Porten cent dies navegant i encara no troben terra ferma, tot és exactament cada dia igual: buidor, silenci, calma, monotonia… cada vaixell és un hospital flotant. Escasseja el menjar i arriben a menjar trossos de cuir estovats amb aigua. Apareix l’escorbut, moren alguns mariners, emmalalteixen d’altres, cap té forces per a res. La solitària caravana ja porta gairebé quatre mesos navegant i res apareix davant els seus ulls que no sigui l’infinit desert marí. Comença a despuntar la desesperança. Un bon dia veuen terra a la llunyania i ja es veuen salvats, però a l’arribar-hi només són roques deshabitades, inhòspites, sense gent, sense aigua, sense fruits… i les anomenen Illes Desventurades.
El mes de març es torna a sentir-se el crit de Terra! Ara sí, ara veuen pobladors que amb unes senzilles canoes s’acosten als vaixells. Van a terra agafen aigua i fruita i tornen a salpar. Les anomenen Illes dels Lladres perque els pobladors els van agafar tot el que van poder dels vaixells i ells tot el menjar i aigua que necessitaven.
17 de març 1521. Veuen una nova silueta d’una illa. Magallanes pensa que està a les Moluques. Desembarquen en una illa petita per agafar forces i reposar. L’endemà uns indígenes s’acosten a l’illa amb fruita exòtica, carn i peix que bescanvien per quatre campanetes i miralls. Enrique, l’esclau de Magallanes, que és moluc, no els entén, no són paisans seus. Ha descobert unes illes que cap europeu coneixia i que anomena Illes de Ponent. Ell tindrà dret a ser un Adelantado i un Gobernador, un dels homes més acabalats de la terra. No sap que és un arxipèlag de més de 7.000 illes i que més tard s’anomenarà Arxipèlag de les Filipines, nom que se li posarà en honor del príncep Felip II, fill del rei Carles V. Passen deu dies i tots estan restablerts.
28 de març 1521. Els tres vaixells arriben a la petita illa de Massawa on pensen descansar uns dies i reprendre el viatge a les Moluques. Aquí Enrique queda sorprès: els entén! Ha tornat a casa seva! L’esclau que va ser capturat a Sumatra, arrossegat fins a Lisboa per l’Índia i l’Àfrica, comprat per Magallanes, viatjat fins el Brasil i la Patagònia, ha tornat a casa seva. Aquest és el veritable home que ha donat per primera vegada la volta al món!
Magallanes entén que ja ha assolit la seva fita: sortir de l’Est i tornar a l’Est per l’Oest. Ha demostrat que la terra és rodona. Queden enrere les contrarietats, els horrors, les penúries, les dificultats, les tempestes, la fam… i la incertesa. Ha fet el que molts d’altres havien cercat sense aconseguir-ho. Ha descobert terres ignotes, ha creuet un immens oceà, ha arribat més enllà que ningú. D’aquí a uns pocs dies serà a les Illes Moluques i després, amb els vaixells plens d’espècies, tornarà a Espanya amb la corona de llorer de la immortalitat.
7 d’abril 1521. El rei de Massawa els acompanya a l’illa de Cebú. Enrique va a parlar amb el rajà Humabon i aquest els rep amb cortesia. Després de negociacions poden entrar al port. Bescanvien ferralla per or però Magallanes no deixa que els mariners s’aprofitin de la ignorància dels nadius. Es genera una confiança insospitada entre el rajà i Magallanes. Tant és així que el propi Pigafetta descriu així com es van convertir al cristianisme: “El capità els va dir que no havien de fer-se cristians per por sinó per espontani desig i per amor a Déu. Però si no volien fer-se cristians, res desagradable els succeiria.” L’endemà van aixecar un altar, es van batejar i celebraren la primera missa en aquestes terres llunyanes, amb una creu immensa que la presidia. Per no sotmetre illa a illa tot l’arxipèlag, eleva el rajà de Cebú com a rei suprem de totes les illes i aliat militarment del rei d’Espanya.

La mort de Magallanes: 27 d’abril 1521
Magallanes ho havia aconseguit tot: havia trobat el pas, havia trobat les illes de l'especieria, havia tocat l’altre extrem de la terra, havia guanyat per a la Corona espanyola illes riquíssimes, per ell molts infidels es van convertir… Tot li havia sortit bé, ¿què més podia desitjar? Esperava tornar a casa i veure la dona i els fills i retre homenatge a l'Emperador. Res d'això va poder ser.

A la petita illa veïna de Mactan el rajà Silapu-lapu, rival de Humabon, prohibeix donar queviures a la tropa de Magallanes i aquest vol fer la primera demostració de força per tal que se n’assabentin   els rajàs de les illes veïnes. Magallanes pensa que amb poca gent els sotmetrà. Envia primer a Enrique a parlamentar amb Silapu-lapu per a dir-li que reconegui la soberania del rei de Cebú i el domini protector d’Espanya. El rajà respon que també ells tenen llances i que les saben fer servir. Davant d’aquesta resposta Magallanes opta per les armes. Vol fer una expedició de càstig per tal que la resta d’illes vegin la força dels espanyols, però no li va sortir bé.
D’aquesta manera insensata, en el moment més alt i magnífic de la seva vida, el navegant més gran de la Història, qui dominà elements, vencè tempestes i va sotmetre homes, va perdre la vida, que no la victòria, en un lloc desconegut i a mans d’una munió d’illencs. El cos de Magallanes, va ser un trofeu que el rajà va mostrar a tot l’arxipèlag. No en va quedar cap rastre, va desaparèixer en el  misteri de tot allò que és desconegut. 


El Cronista Pigaffeta
Pigafetta ho conta així: “Amb seixanta homes i ell al capdavant pensa que amb quatre tirs i dues fuetejades quedarà assentada la intangibilitat de la corona hispànica. Però les roques de corall impedeixen que els bots arribin a la platja, i ni bales ni fletxes arriben als enemics. A Magallanes el fereixen en una cama i el persegueixen a mort. Cau bocaterrosa acribillat pels indis lamb llances i altres armes. I d’aquesta manera van llevar la vida al qui era el nostre mirall, el nostre consolador i el fidel cabdill.”



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada