Escriptor,
pilot, aventurer, cineasta, filòsof, explorador, periodista, embaixador, artista,
inventor, científic… Saint-Exupéry era un humanista, un home del Renaixement. Era un home d'acció, de meditació i de reflexió. Nascut el 29 de juny de 1900 i batejat amb els noms d’Antoine,
Jean-Baptiste-Marie i Roger, Saint-Exupéry és un personatge fora sèrie i poc conegut en les
facetes que va desenvolupar. Turbulent
i caòtic, Antoine mana per sobre dels seus germans. Constantment inventa jocs
que exigeix els altres que hi juguin. Molt lligat a la seva mare (va perdre el
pare quan tenia quatre anys) espera la nit per rebre el seu bes abans d'anar a dormir
i pateix quan ella no ho fa. Representa petites peces de teatre on hi fa sortir tots els seus germans i altres amics, manifestant-se ell com un actor
sorprenent. Escriu versos que recita en veu alta i s'enfada quan no se l'escolta
amb atenció. Mostra una sorprenent curiositat per als motors, els trens
i els enginys voladors.
Als dotze anys, d'amagat de la seva mare, va fer el seu primer vol a l'aerodrom d'Ambérieu en un Berthaud-Wroblewski amb el pilot Gabriel Salvez. I no va parar fins arribar a la conquesta del cel. El passat
dia 6 d’abril va fer 70 anys de la primera edició d’El Petit Príncep,
l’obra més coneguda i divulgada d’Antoine de Saint-Exupéry.
Jules
Roy, escriptor i militar francès, en el seu llibre Passió de Saint-Exupéry, diu: “Saint-Exupéry ens ha obert el cel de
la mateixa manera que Melville i Conrad ens han descobert la mar… Si l’avió no
hagués existit, Saint-Exupéry l’hauria inventat”. Sens dubte. Rellegint Antoine
de Saint-Exupéry (Saint-Ex, Saint-Exu o Tonio, com l’anomenaven els amics) no
ens podem sostreure de conèixer les seves facetes com a home, amic, company,
aviador i escriptor. Cap d’elles es pot separar per estudiar-la aïlladament. Saint-Ex és tot això i per comprovar-ho
hem de llegir els seus escrits.
La seva vida d’aviador fa que vagi d’aquí a allà i que ens pugui dir
coses com:
- Guanyo 25000 francs al mes, amb els que no sé què fer, em cansa gastar-los, i començó a ofegar-me dins d’una habitació que vaig omplint d’objectes que mai no em serviran per a res, que els aborreixo des del mateix moment que em pertanyen i que, malgrat tot, cada dia augmenta la pila. Sens dubte estic fent, sense saber-ho, ofrenes a un déu desconegut.
- Resulta una vida una mica estranya, això de no estar mai enlloc…
- M’he hagut d’aixecar a les sis del matí per tal de treure a pasturar pels núvols un Bréguet. Al cap de deu minuts ha manifestat el desig imperiós de tornar a les quadres.
- No saps lo preciosa que és l’aviació… Quina professió tan feliç!
L'avió Berthaud-Wroblewski amb el que va fer el baptisme de l'aire |
En una
regió muntanyosa com Espanya els cims perforen els núvols, i en una baixada,
amb avaria o sense, un hi topa sense veure-les. Em van dir: “és preciós
navegar amb la brúixola per sobre els mars de núvols, però recorda: per sota hi
ha l’eternitat”. Amb
els motors al ralentí em deixava caure cap a Perpignan, que es veia blau. Era preciós.
No et pots imaginar la suavitat d’una baixada quan ja no es té por ni a les
avaries, ni a la broma, ni als núvols baixos que es tanquen als teus peus sobre
les muntanyes “per sota de les quals hi ha l’eternitat”. El motor pot fallar,
ja no importa, es té la seguretat d’arribar al rectangle verd… després les
darreres cases, els darrers arbres: l’aterratge. És una cosa deliciosa aterrar.
La seva
personalitat era peculiar. Els seus amics pensaven de manera diferent sobre
ell. Magnífic per uns, introvertit per d’altres. Es sorprenien que estalviés
per a poder-se comprar un sextant! Escriu contes. Es prepara per entrar a
l’Escola Naval. Suspèn l’examen. ¿Què fer? Aquell estiu se’l passa amb els
amics per Saint-Germain-des-Prés, a
la terrassa del bar chez Lipp, a la
pastisseria A la Dame Blanche,
escoltant música a casa d’una amiga, o al cinema a veure Charles Chaplin.
Passat
l’estiu entra a treballar en una oficina i després en una empresa de camions,
la qual cosa fa que viatgi molt per tot França i conegui tots els racons. Arriba
el temps d’anar al servei militar: li toca l’aviació. Es treu el títol de pilot civil i militar. A Le Bourget comença les
seves aventures, fa acrobàcies, vola tocant els matolls, l’anomenen “el
condemnat a mort”. Un diumenge, volant a poca alçada, se li acaba la gasolina,
perd velocitat i capota: fractura de crani, convalescència, ha de deixar la nòvia que tenia…
Viatger infatigable per la
seva professió, iniciador de l’aviació comercial, pilot de reconeixement a
l’exèrcit durant l’ocupació nazi, pateix accidents dels que sempre en sobreviu:
rotura del crani, perdut al desert, a les muntanyes… pel que fa als escrits és
l’home que millor ha sabut contar l’odissea dels homes lliurats al domini de
l’espai. Soc feliç amb el meu
ofici, jo.
Després
entra a la Companyia d’aviació Latécoère
com a pilot comercial i de correu. Saint-Ex
pot deixar l’oficina, el comerç i els camions. La seva vida canvia del tot. Serà pilot de proves de tots els nous avions que apareixen. Arrisca mil vegades la seva vida ja sigui en avió, a peu o en camell; fa
gestions diplomàtiques o sagnants; salva pilots perduts; plora les víctimes; redueix
o venç els enemics… Viatja per tot el món: Moscú, Vietnam, Madrid, Barcelona,
Dakar, Algèria, Marroc, Libia, Nova York, Tunisia, Sardenya, Còrsega, Brasil,
Tierra de Fuego, Patagonia, Mali… No és
el perill allò que estimo. Jo sé què estimo. Estimo la vida.
Salta l’Atlàntic per fer de director de la línia Aeropostal argentina. S’estableix a
Buenos Aires per tal d’establir noves línies per tot el país, des del nord i la
Patagònia fins a Tierra de Fuego. Allà, el 1931, es casa amb Consuelo Suncín,
de El Salvador. Enviudada dues vegades va anar a viure a Buenos Aires on va
conèixer a Saint-Ex. Es
casen a França i malgrat el matrimoni no va ser ideal, Antoine sempre la va
tenir prop del seu cor. Reveig els ulls
de la meva dona. No veuré més que aquests ulls.
Pilotés l’avió que pilotés Saint-Ex sempre era una sola cosa amb
l’avió. Aquesta aventura de l’Atlàntic i les seves peripècies en els
innombrables vols que feia el duran a veure de quina manera pot introduir
millores als avions. El seu esperit inquiet i la seva ment efervescent fan que
faci càlculs i dibuixos sobre qualsevol paper que després procurarà aplicar als
avions. Creu que és més important l’experiència dels homes que arrisquen les
seves vides per anar més enllà, que el que diuen els enginyers en els
despatxos. Aquesta faceta d’inventor és la menys coneguda, però no menys
important. Del 1934 al 1941 registra 11 patents d’invents tècnics i 4 millores
a França, i una patent als Estats Units. Algunes d’aquestes idees encara avui
funcionen en aparells nordamericans.
En plena guerra mundial és mobilitzat al grup d'aviació 2/33 per fer
tasques de reconeixement fotogràfic. Després de l'Armistici s'exilia
als Estats Units i des d’allà fa una crida radiofònica als francesos en un
intent de reconciliar –sense èxit– el govern de Vichy i el general De Gaulle.
Quan torna reprèn les tasques fotogràfiques per l'exèrcit. El 31 de juliol de
1944 inicia, amb el seu avió, un P-38
Lightning, una
missió de reconeixement fotogràfic sobre el seu país, encara ocupat pels nazis,
en una zona entre Annency i la Provença, per tal de tenir uns darrers documents
i poder traçar mapes precisisos del lloc on el proper 15 d’agost els aliats
havien fer el desembarcament al sud de França. Els testimonis d’aquella època
van veure un avió que es va incendiar i va caure al mar.
El 1998 un pescador va
trobar a la platja, a l'illa de Riou, prop de Marseille, un braçalet en el que
hi havia gravats el seu nom, Antoine, el de la seva esposa, Consuelo, i el dels seus editors americans, Reynal & Hitchcock. El 2003 es van local·litzar les restes de
l’avió i van ser identificades gràcies al seu número de sèrie. Avui estan exposades al museu que
hi ha a l’aeroport de Le Bourget, en
un espai consagrat a l'escriptor aviador. El 2008 Horst Rippert, un antic
pilot de la Luftwaffe, va declarar al
diari La Provence que “aquell dia de 1944 –jo tenia 19 anys i pilotava un Messerchmitt BF 109– mentre sobrevolava la regió
d’Annency un avió aliat es va creuar a 3.000 metres per sota meu. Li vaig
disparar i tocar, es va incendiar i va caure en picat al Mediterrani. Si hagués
sabut que era Saint-Exupéry, no l'hauria abatut”. Antoine de Saint-Exupéry
tenia 44 anys quan va morir: va trobar la mort volant, exercint la seva professió.
El 1975 es va descobrir un
petit asteroide i se’l va batejar com (#2578)Saint-Exupéry.
Se li va donar el nom de l’escriptor i aviador francès en honor al seu
reconeixement mundial. El motiu és que el personatge d’El petit príncep viu en un asteroide.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada