Arbre de Nadal a Aker Brigge, Oslo |
Continua
recordant-nos que
«per un
cristià la festa de Nadal té un altre gruix tal com ens ho anuncia l’Advent: ¡El
Senyor s’acosta! ¡Adorem-lo! ¡Vine Senyor, no tardis! Sí, quan de nit els arbres de
Nadal brillen i sonen les campanes de mitjanit, una nostàlgia no satisfeta ens
impulsa vers una altra llum resplandent… I el Verb es feu carn.
Aquest és el moment en el qual la nostra esperança queda satisfeta de felicitat».
Storgata, Oslo. 4 de la tarda. Moltes llums il·luminen els carrrers |
Com moltes
paraules del nostre idioma la paraula ve del llatí adventus que vol dir
“presència”, “arribada”, “vinguda”. No és una paraula encunyada pel
cristianisme, sinó que ja era utilitzada pels romans en l’àmbit profà per designar la primera visita d'un
personatge –el rei, l'emperador o un funcionari– amb motiu de la seva presa de
possessió.
Els cristians van adoptar el terme per expressar la seva relació amb
Jesucrist. En dir adventus, els cristians afirmem, senzillament, que Déu és aquí,
que el Senyor no s'ha retirat del món, que no ens ha deixat sols, encara que no
el puguem veure ni tocar. I a nosaltres ens toca viure i recordar, any rera
any, aquesta realitat tan fonamental. Això és el
que celebrem en el temps d’Advent:
el temps amb el qual hem de tenir el desig de preparar la vinguda del Senyor.
D’una manera
molt bonica Edith Stein, en el seu
escrit, ens visualitza i esbossa la
imatge del Nadal:
Pessebre en una llibreria d'Oslo |
I continua amb aquesta preciosa imatge de la nostra filiació divina:
«Amb
la seva encarnació Déu es va convertir en un fill dels homes perquè aquests
poguessin convertir-se en fills de Déu. Si posem les nostres mans en les del Nen i diem que ¡sí! al seu ¡segueix-me!, caminarem donant la mà a Déu. Aquesta és la base de la llibertat i
l'alegria del fill de Déu… Així
tindrà lloc en nosaltres un autèntic canvi de mentalitat i no tindrem por que
el camí que parteix de Betlem avanci, necessàriament, cap al Gòlgota, que es
dirigeixi des del pessebre fins a la creu».
Si som
capaços d'ampliar l'horitzó del nostre cor, de que la vida no depengui de les
nostres seguretats i de no fer resistència quan el Senyor ve a canviar-la,
sabrem viure i transmetre aquestes senzilles vivències als nostres familiars
i amics, i de ben segur que els ajudarem a viure l’Advent i el Nadal amb
una dimensió més bella i més gran.
* * *
*Edith Stein neix el 1891 al si d'una família jueva a Breslau, Alemanya (avui Wroclaw, Polònia). Petita d'onze germans, d'una elevada intel·ligència i cultura va ser deixebla de d'E. Husserl i M. Scheller i arribà a ser professora de filosofia. Deixà la
pràctica jueva i es feu atea. Als 30 anys llegeix una biografia de Santa Teresa i es converteix. Als 40 anys entra al convent de
carmelites de Colònia on professa amb el nom de Teresa Bernadeta de la Creu. El
1942, als 51 anys, és arrestada i deportada a Auswitch, amb el número 44.074, on és
cremada. El 1998 el Papa Joan Pau II la va canonitzar i el 1999 la
va nomenar co-patrona d'Europa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada