dilluns, 24 de juny del 2013

un llibre 4 - Daniel Arasa


Un dels aspectes més preocupants de la “dictadura de la democràcia” és la que es manifesta en els mitjans de comunicació per la manera com tracten algunes notícies. Algunes a bombo i platerets i d’altres les ignoren. Unes a primera plana i d’altres relegades a l’oblit d’una petita ressenya. I això tan si és premsa escrita com radiada o televisada.

Allò que és insusbtancial, irrellevant i, fins i tot, denigrant, ens ho hem d’empassar, tan si vols com si no vols matí, tarda i nit. Tots els mitjans dónen les mateixes notícies, les mateixes fotos i –llevat de rares excepcions– els mateixos comentaris.

I no parlem de les sèries de les tv, on gairebé no hi ha cap model de persona que voldríem per als nostres fills. I no em refereixo només als d’importació, no, no, em refereixo als autòctons. ¿Algú s’ha assegut, amb mentalitat de fer crítica objectiva i positiva de les imatges, el contingut i l’estil (no des d’un punt de vista estètic i cinèfil), per posar un exemple, del culebrot La Riera? Si no recordo malament només en Sergi Pàmies va dir que era d’un estil indecent i amoral.

M’han vingut a la memòria aquestes reflexions després d’assistir a la presentació del llibre de Daniel Arasa Cristianos: entre la persecución y el mobbing. Arasa –Químic, Periodista, ex-redactor en cap d’Europa Press a Catalunya, president del GEC (Grup d'Entitats Catalanes de la Família), director de CinemaNet, president de la Plataforma per la Família Catalunya-ONU 2014, coneixedor in situ de països dels cinc continents, autor d’una vintena de llibres– no deixa mai indiferent: sempre posa el dit a la llaga i això fa que molts també el silenciïn. Fa temps també es va atrevir a criticar els culebrots de tv3 i li van ploure pedregades de tot arreu (visca la llibertat d’expressió!).

Crist mutil·lat a Banja-Luka - Bòsnia
Com que  a la premsa no surten gaire notícies sobre els cristians, un pot arribar a dubtar de la seva existència. Pot arribar a pensar que són pocs els que queden, que és una “espècie en vies d’extinció”. Res més lluny de la realitat. Si bé habitualment no apareixen notícies sobre els cristians arreu del món –ni bones ni dolentes– no vol dir que no existeixin o que no n’hi hagi. N’hi ha. El 2011 la xifra era de 1.215 milions de batejats, el que representa un 17,5% de la població mundial.

Desgraciadament les notícies que apareixen sobre els cristians no sempre són bones, més aviat són sobre la persecució cruenta que pateixen a països d’Àsia, Àfrica i Orient Mitjà o a la persecució incruenta (el mobbing que diu Arasa) que patim a occident.


Si klikes aquí trobaràs una petita mostra de la persecució cruenta que pateixen els cristians: països de l’Organització per a la Seguretat i la Cooperació a Europa (OSCE), República Centreafricana, Xina, Índia, Vietnam, Corea del Nord, Pakistan, Síria, Iran, Nigèria, Egipte…

Arasa diu que alguns organismes i organitzacions internacionals com l'ONU, Amnistia Internacional i molts governs denuncien algunes de les violacions de drets humans però callen sistemàticament sobre les que fan referència a la persecució dels cristians.

Arasa recopila dades sobre la persecució que pateixen els cristians en el món i destaca, entre altres, que cada cinc minuts mor un cristià per motiu de la seva fe segons va indicar l'expert en estadístiques religioses David Barret i que en els últims anys, el 75% de les víctimes de persecucions per motius de religió són cristians.


Arasa assenyala que en els últims anys s'observa una tendència a l'alça en la persecució religiosa als països musulmans o als que són en part musulmans i en part cristians, com Nigèria, on hi ha un nord musulmà i un sud cristià. Apunta que un dels focus de major persecució és al Sudan, que va tenir un moment àlgid quan el nord, musulmà, va perpetrar matances contra el sud, cristià o animista. També diu que als països on s'ha produït la Primavera Àrab la situació ha empitjorat, encara que confia que, amb el temps, això canviï en països com Egipte o Tunísia.

Arasa precisa que pel que fa a la persecució de cristians als països comunistes, des de la caiguda del mur la pressió ha disminuït ja que entre els països comunistes queden Xina, Corea del Nord i Cuba.
Arasa diu que pel que fa a la persecució als països occidentals, tant a tot Europa com a Espanya, és aquí on es dóna amb moltíssima freqüència el mobbing, és a dir, que els cristians no viuen amb el perill de ser empresonats però sí que pateixen la burla, l'escarni i els intents per marginar la religió. Afirma que l'origen d'aquesta hostilitat es troba en el relativisme que s'ha assentat en la societat actual.
Recuperant una creu cremada
Arasa ha posat l'exemple de casos reals: de les escoles on es treuen els crucifixos o els pessebres, el canvi de nom de Nadal i Setmana Santa per hivern i primavera, l'acomiadament d'una hostessa per portar una creu al coll, el canvi de noms de carrers que alberguen un sentit religiós; ha denunciat l’agressivitat de persones homosexuals davant la doctrina de l'Església, ha advertit de les ofensives d'alguns partits polítics contra l’esperit cristià i ha denunciat l’aïllament que pateixen algunes persones a les que no els pugen el sou per la raó de ser cristians, la prohibició de l’Ajuntament de Barcelona a que es doni menjar a gent desnonada al carrer (“donen mala imatge”), o la constant burla de la societat hedonista exemplificada en el títol d’aquella burda escenificació titulada 42 maneres de matar un mossèn… que cap crític ni mitjá de comunicació va denunciar.
¿Us imagineu com reaccionaria la gent –diu Arasa– si aquesta representació en comptes de un mossèn digués un musulmà…, un jueu…, una dona… o un homosexual…? ¿Seria motiu de denúncia si portés algún d’aquests títols? Detalls minuciosos i per això mateix menys visibles però cada vegada més presents.
Davant d'aquesta situació, Arasa proposa:
  • donar a conèixer l'existència d'aquesta persecució al món perquè els ciutadans i, sobretot, els governs es conscienciïn, una tasca a la qual poden contribuir molt els mitjans de comunicació;
  • demanar als governs occidentals que, "sense trencar relacions", exigeixin als països musulmans la mateixa llibertat de culte que ells tenen aquí;
  • suggerir als intel·lectuals sotmetre l'Islam a un "sentit crític";
  • aprofitar la gran oportunitat que ofereix el món 2.0 ja que, a la xarxa, un dels àmbits més vistos és precisament la religió, malgrat hi hagi també molts atacs.

dijous, 23 de maig del 2013

persones 2 - antoine de saint-exupéry l - l'home

Escriptor, pilot, aventurer, cineasta, filòsof, explorador, periodista, embaixador, artista, inventor, científic… Saint-Exupéry era un humanista, un home del Renaixement. Era un home d'acció, de meditació i de reflexió. Nascut el 29 de juny de 1900 i batejat amb els noms d’Antoine, Jean-Baptiste-Marie i Roger, Saint-Exupéry és un personatge fora sèrie i poc conegut en les facetes que va desenvolupar. Turbulent i caòtic, Antoine mana per sobre dels seus germans. Constantment inventa jocs que exigeix els altres que hi juguin. Molt lligat a la seva mare (va perdre el pare quan tenia quatre anys) espera la nit per rebre el seu bes abans d'anar a dormir i pateix quan ella no ho fa. Representa petites peces de teatre on hi fa sortir tots els seus germans i altres amics, manifestant-se ell com un actor sorprenent. Escriu versos que recita en veu alta i s'enfada quan no se l'escolta amb atenció. Mostra una sorprenent curiositat per als motors, els trens i els enginys voladors. 
Als dotze anys, d'amagat de la seva mare, va fer el seu primer vol a l'aerodrom d'Ambérieu en un Berthaud-Wroblewski amb el pilot Gabriel Salvez. I no va parar fins arribar a la conquesta del cel. El passat dia 6 d’abril va fer 70 anys de la primera edició d’El Petit Príncep, l’obra més coneguda i divulgada d’Antoine de Saint-Exupéry. 
Jules Roy, escriptor i militar francès, en el seu llibre Passió de Saint-Exupéry, diu: “Saint-Exupéry ens ha obert el cel de la mateixa manera que Melville i Conrad ens han descobert la mar… Si l’avió no hagués existit, Saint-Exupéry l’hauria inventat”. Sens dubte. Rellegint Antoine de Saint-Exupéry (Saint-Ex, Saint-Exu o Tonio, com l’anomenaven els amics) no ens podem sostreure de conèixer les seves facetes com a home, amic, company, aviador i escriptor. Cap d’elles es pot separar per estudiar-la aïlladament. Saint-Ex és tot això i per comprovar-ho hem de llegir els seus escrits.

La seva vida d’aviador fa que vagi d’aquí a allà i que ens pugui dir coses com:
  • Guanyo 25000 francs al mes, amb  els que no sé què fer, em cansa gastar-los, i començó a ofegar-me dins d’una habitació que vaig omplint d’objectes que mai no em serviran per a res, que els aborreixo des del mateix moment que em pertanyen i que, malgrat tot, cada dia augmenta la pila. Sens dubte estic fent, sense saber-ho, ofrenes a un déu desconegut.
  • Resulta una vida una mica estranya, això de no estar mai enlloc…
  • M’he hagut d’aixecar a les sis del matí per tal de treure a pasturar pels núvols un Bréguet. Al cap de deu minuts ha manifestat el desig imperiós de tornar a les quadres.
  • No saps lo preciosa que és l’aviació… Quina professió tan feliç!
L'avió Berthaud-Wroblewski amb
el que va fer el baptisme
 de l'aire
És impossible entendre Saint-Ex si no s’ha provat la màgia del vol per tal de descobrir l'avió com a eina d'auto-descobriment, de trencar amb la vida monòtona, i per veure la imatge de la terra de manera diferent quan es veu des de dalt: la terra, les cases, els camps, els solcs, els llums, les fogaines, el cuc d’un tren que travessa els camps… La cara d’un planeta on la humanitat llaura la seva existència. Quan Saint-Ex veia això pensava en totes les persones que hi havia dintre de cada lloc, amb la història de cada un, en la convivència de tots plegats… aquesta és la màgia del volar, no la velocitat que ens impera avui.

En una regió muntanyosa com Espanya els cims perforen els núvols, i en una baixada, amb avaria o sense, un hi topa sense veure-les. Em van dir: “és preciós navegar amb la brúixola per sobre els mars de núvols, però recorda: per sota hi ha l’eternitat”. Amb els motors al ralentí em deixava caure cap a Perpignan, que es veia blau. Era preciós. No et pots imaginar la suavitat d’una baixada quan ja no es té por ni a les avaries, ni a la broma, ni als núvols baixos que es tanquen als teus peus sobre les muntanyes “per sota de les quals hi ha l’eternitat”. El motor pot fallar, ja no importa, es té la seguretat d’arribar al rectangle verd… després les darreres cases, els darrers arbres: l’aterratge. És una cosa deliciosa aterrar. 
La seva personalitat era peculiar. Els seus amics pensaven de manera diferent sobre ell. Magnífic per uns, introvertit per d’altres. Es sorprenien que estalviés per a poder-se comprar un sextant! Escriu contes. Es prepara per entrar a l’Escola Naval. Suspèn l’examen. ¿Què fer? Aquell estiu se’l passa amb els amics per Saint-Germain-des-Prés, a la terrassa del bar chez Lipp, a la pastisseria A la Dame Blanche, escoltant música a casa d’una amiga, o al cinema a veure Charles Chaplin.
Passat l’estiu entra a treballar en una oficina i després en una empresa de camions, la qual cosa fa que viatgi molt per tot França i conegui tots els racons. Arriba el temps d’anar al servei militar: li toca l’aviació. Es treu el títol de pilot civil i militar. A Le Bourget comença les seves aventures, fa acrobàcies, vola tocant els matolls, l’anomenen “el condemnat a mort”. Un diumenge, volant a poca alçada, se li acaba la gasolina, perd velocitat i capota: fractura de crani, convalescència, ha de deixar la nòvia que tenia…
Viatger infatigable per la seva professió, iniciador de l’aviació comercial, pilot de reconeixement a l’exèrcit durant l’ocupació nazi, pateix accidents dels que sempre en sobreviu: rotura del crani, perdut al desert, a les muntanyes… pel que fa als escrits és l’home que millor ha sabut contar l’odissea dels homes lliurats al domini de l’espai. Soc feliç amb el meu ofici, jo.
Després entra a la Companyia d’aviació Latécoère com a pilot comercial i de correu. Saint-Ex pot deixar l’oficina, el comerç i els camions. La seva vida canvia del tot. Serà pilot de proves de tots els nous avions que apareixen. Arrisca mil vegades la seva vida ja sigui en avió, a peu o en camell; fa gestions diplomàtiques o sagnants; salva pilots perduts; plora les víctimes; redueix o venç els enemics… Viatja per tot el món: Moscú, Vietnam, Madrid, Barcelona, Dakar, Algèria, Marroc, Libia, Nova York, Tunisia, Sardenya, Còrsega, Brasil, Tierra de Fuego, Patagonia, Mali… No és el perill allò que estimo. Jo sé què estimo. Estimo la vida.

Salta l’Atlàntic per fer de director de la línia Aeropostal argentina. S’estableix a Buenos Aires per tal d’establir noves línies per tot el país, des del nord i la Patagònia fins a Tierra de Fuego. Allà, el 1931, es casa amb Consuelo Suncín, de El Salvador. Enviudada dues vegades va anar a viure a Buenos Aires on va conèixer a Saint-Ex. Es casen a França i malgrat el matrimoni no va ser ideal, Antoine sempre la va tenir prop del seu cor. Reveig els ulls de la meva dona. No veuré més que aquests ulls.
Pilotés l’avió que pilotés Saint-Ex sempre era una sola cosa amb l’avió. Aquesta aventura de l’Atlàntic i les seves peripècies en els innombrables vols que feia el duran a veure de quina manera pot introduir millores als avions. El seu esperit inquiet i la seva ment efervescent fan que faci càlculs i dibuixos sobre qualsevol paper que després procurarà aplicar als avions. Creu que és més important l’experiència dels homes que arrisquen les seves vides per anar més enllà, que el que diuen els enginyers en els despatxos. Aquesta faceta d’inventor és la menys coneguda, però no menys important. Del 1934 al 1941 registra 11 patents d’invents tècnics i 4 millores a França, i una patent als Estats Units. Algunes d’aquestes idees encara avui funcionen en aparells nordamericans.
En plena guerra mundial és mobilitzat al grup d'aviació 2/33 per fer tasques de reconeixement fotogràfic. Després de l'Armistici s'exilia als Estats Units i des d’allà fa una crida radiofònica als francesos en un intent de reconciliar –sense èxit– el govern de Vichy i el general De Gaulle. Quan torna reprèn les tasques fotogràfiques per l'exèrcit. El 31 de juliol de 1944 inicia, amb el seu avió, un P-38 Lightning, una missió de reconeixement fotogràfic sobre el seu país, encara ocupat pels nazis, en una zona entre Annency i la Provença, per tal de tenir uns darrers documents i poder traçar mapes precisisos del lloc on el proper 15 d’agost els aliats havien fer el desembarcament al sud de França. Els testimonis d’aquella època van veure un avió que es va incendiar i va caure al mar.
El 1998 un pescador va trobar a la platja, a l'illa de Riou, prop de Marseille, un braçalet en el que hi havia gravats el seu nom, Antoine, el de la seva esposa, Consuelo, i el dels seus editors americans, Reynal & Hitchcock. El 2003 es van local·litzar les restes de l’avió i van ser identificades gràcies al seu número de sèrie. Avui estan exposades al museu que hi ha a l’aeroport de Le Bourget, en un espai consagrat a l'escriptor aviador. El 2008 Horst Rippert, un antic pilot de la Luftwaffe, va declarar al diari La Provence que “aquell dia de 1944 –jo tenia 19 anys i pilotava un Messerchmitt BF 109mentre sobrevolava la regió d’Annency un avió aliat es va creuar a 3.000 metres per sota meu. Li vaig disparar i tocar, es va incendiar i va caure en picat al Mediterrani. Si hagués sabut que era Saint-Exupéry, no l'hauria abatut”. Antoine de Saint-Exupéry tenia 44 anys quan va morir: va trobar la mort volant, exercint la seva professió.
El 1975 es va descobrir un petit asteroide i se’l va batejar com (#2578)Saint-Exupéry. Se li va donar el nom de l’escriptor i aviador francès en honor al seu reconeixement mundial. El motiu és que el personatge d’El petit príncep viu en un asteroide.

dimecres, 24 d’abril del 2013

família-onu 2014


L’any 2011, el Consell Econòmic i Social de l’Organització de les Nacions Unides va decidir celebrar el 20è aniversari de l’Any Internacional de la Família –que es va celebrar el 1994– amb la idea que tornés a ser com un altre Any Internacional encara que no portés aquest nom. Per aquest motiu va demanar al Secretari General que presentés un informe sobre els preparatius per aquesta celebració, cosa que va fer el novembre del mateix any.
En aquest informe insta els Estats Membres, a institucions públiques, ciutats, organitzacions socials i polítiques, a fer un esforç per resituar la família i les seves necessitats en el centre de l’activitat pública i a que pel 2014 s’hagin assolit iniciatives concretes per millorar el benestar de la família mitjançant l’aplicació d’estratègies i programes eficaços, i els va encoratjar a continuar els esforços per desenvolupar polítiques apropiades i bones pràctiques en tres àrees:
  • Eradicació de la pobresa: lluita contra la pobresa familiar i l'exclusió social
  • Plena ocupació i treball decent: consecució d'un equilibri entre la vida laboral i familiar
  • Integració social: promoció de la integració social i la solidaritat entre generacions.
Aquesta convocatòria ha tingut ressò en molts països i també en moltes entitats de Catalunya relacionades amb la família, que han respost amb entusiasme a aquesta crida i el 2012 es va constituïr la Plataforma per la FamíliaCatalunya-ONU 2014 i que a dia d’avui ja agrupa més de 1400 entitats.
El periodista Daniel Arasa, director de CinemaNet i president del Grup d'Entitats Catalanes de la Família (GEC), n’és el president i pensa desenvolupar una forta activitat fins el 2014 en les línies promogudes per les Nacions Unides. Com a vicepresidents de la Plataforma han estat elegides les responsables dels tres grups de treball creats: Cecília Bosch, de Fundació Escó i d'altres entitats, pel de Família i Pobresa; Nuria Chinchilla, directora del Centre Treball i Família de l'IESE, pel de Família i Treball; i Maria Rosa Llunes, presidenta de FOCAGG (Federació d'Organitzacions Catalanes de Gent Gran) per la de Solidaritat Intergeneracional.
A mitjans de 2012 es va traslladar a Barcelona la Sra. Renata Kaczmarska, responsable del Programa de l’ONU per assumptes de Família, invitada per l’International Center for Work and Family, de l’IESE i es va tenir la primera reunió preparatòria amb el GEC per la celebració d’aquest aconteixement.
Cal recordar que fa vint anys l’Any Internacional de la Família va acabar sense unitat entre els membres. No va ser possible aprovar una declaració conjunta sobre la família ja que alguns estats s’hi oposaren de manera contundent, al·legant que la família no podia ser titular de drets, amb la por que una declaració sobre la família comprometés els drets i el benestar dels seus individus (sic!). L’Any es va acabar de pressa i corrents i abans del previst. Esperem que aquesta celebració sigui més efectiva.
L’ONU en les seves afirmacions del document per preparar la celebració de 20è aniversari de l’Any Internacional de la Família diu que:
  1. La família és la base de la societat.
  2. S’ha d’incrementar la cooperació, a tots els nivells, sobre qüestions relacionades amb la família.
  3. Les polítiques s’han de centrar en la família degut a la contribució fonamental que fa a la societat.
  4. Les famílies tenen la responsabilitat de la socialització dels infants, del desenvolupament de les seves aptituts socials i de l’èxit dels fills a l’escola, per les quals coses contribueixen al desenvolupament del capital humà de la societat.
  5. Malgrat aquesta evident i important contribució a la societat, les famílies poques vegades són el centre de les principals iniciatives polítiques per afavorir-la, tot i que s’ha demostrat que són sempre valuoses i eficaces.
  6. Hi ha polítiques dirigides a les dones, als infants i, ara, als homes, però no a la unitat familiar per si mateixa.
  7. De vegades s’han fet esforços, regionals o nacionals, per elaborar polítiques orientades a les famílies, però no han anat endavant en la manera de prioritzar aquestes ajudes.
  8. Molts governs no fan res per falta de coneixements especialitzats i capacitat per fer-ho.
  9. Les tensions econòmiques generades darrerament posa en perill la cohesió familiar i fa que s’incrementin els divorcis, la violència domèstica, i l’abandonament i el maltracte als fills.
  10. Per preparar aquest 20è aniversari molts països proposen millorar les polítiques familiars. La Santa Seu també actúa a favor de la família a través del Pontifici Consell per la Família que té iniciatives com les Trobades Mundials de les Famílies que celebra cada tres anys des de 1994. L’emblema de les trobades és: En la família es forja el futur de la Humanitat.
I acaba fent unes recomanacions als Estats membres animant i encoratjant als governs per tal que:
  • estableixin organismes on les famílies siguin un tema prioritari d’estudis, inversions i polítiques;
  • donin suport al Fons Fiduciari de l'ONU per les activitats relacionades amb la família per tal d’incrementar-ne l’assistència;
  • adoptin mesures eficaces i equitatives per tal de facilitar a les famílies prestacions que redueixin la seva pobresa i discriminació;
  • apliquin els convenis signats relatius a l’equilibri entre la vida familiar i laboral;
  • inverteixin en solidaritat intergeneracional mitjançant la prestació de pensions socials, la inversió en centres comunitaris per diferents generacions i el suport a programes de voluntarietat dirigit a joves i grans;
  • estudiïn la possibilitat de fomentar acords de col·laboració entre organitzacions de la societat civil, empreses privades i institucions acadèmiques per tal de crear programes orientats a la família per millor preparar el 20è aniversari de l’Any Internacional de la Família.
Esperem que els Estats Membres, a qui toca organitzar aquesta celebració, no els poguem aplicar a les seves polítiques familiars, allò que deia Alfred Sauvy: l’abstenció o la indiferència equivalen a una presa de posició.



divendres, 5 d’abril del 2013

habemus papam ll


Una foto per a la història
El Papa Joan Pau II amb
els cardenals Ratzinger i Bergoglio
Pensava esperar cent dies per fer un nou comentari sobre el Papa, imitant els que se solen donar de coll per fer una primera anàlisi de la gestió d’un polític o un govern, però m’anticipo als cent dies per la raó donada pel mateix Papa als periodistes: els aconteixements eclesials tenen una característica peculiar: responen a una lògica que no és la de les categories mundanes… L’Església no és de naturalesa política, sinó espiritual: és el Poble de Déu que camina vers l’encontre amb Jesucrist. Sense Ell l’Església no tindria raó de ser. Com deia aquell cardenal al conèixer els plans de Napoleó per destruir l’Església: “és impossible, ni tan sols nosaltres ho hem aconseguit”.
–Soy Jorge Bergoglio, cura. Es que me gusta ser cura. Així es presentava ell mateix quan era cardenal. Lector de Hölderlin, Dostoievsky, Dante, Borges, Manzoni i Marechal; amant de Beethoven (obertura Leonora en la versió de Furtwängler) i Wagner; ballador (de jove) del tango i la milonga; soci del club de futbol San Lorenzo de Almagro…, Jorge Mario Bergoglio és un Papa que ens sorprendrà. El seu bisbe auxiliar ha dit: “Ja tenia el futur encarrilat: presentar la renúncia per raons d’edat i, un cop acceptada, anar a viure a una residència per a sacerdots…, sense cap càrrec…, ja tenia la seva habitació reservada, ja l’havia escollit…”. La història es repeteix.
Durant aquests dies he pogut escoltar algunes gravacions d’homilies i entrevistes quan encara era cardenal de Buenos Aires. Té un estil ben diferent als dos papes anteriors: les estructures mentals i lingüístiques d’un polac o un alemany no tenen res a veure amb la manera de ser d’un argentí. Però diu el mateix. Canvia la forma, no el fons. Tan aviat cita Pau VI com Joan Pau II o Benet XVI. I s’han d’escoltar en la llengua original, amb la cadència, les expressions i el tempus que ell hi aplica.
Ha parlat sobre tots els temes, no n’hi ha cap que no hagi tocat.
  • de Crist i la creu: si no confessem a Jesucrist… acabarem com una ONG; quan confessem un Crist sense creu, no som deixebles del Senyor
  • del dolor i el ressentiment: el dolor, que és una nafra, és a camp obert, està obert a la pregària, a la tendresa, a la companyia d'un amic, a mil coses que a un el dignifiquen… es veu el cel. El ressentiment és com una casa tancada, on viu molta gent amuntegada que no veu el cel
  • del pecat: encara que els nostres pecats fossin d’un vermell escarlata, l’amor de Déu els tornarà blancs com la neu
  • de l’eucaristia: amb la comunió freqüent tenim com la primícia d'aquest llarg camí, és com les arres d'allò que ens espera… a vegades en un camí llarg allò que és definitiu es dilueix, ens anem tornant freds, indiferents, anem a combregar com de passada, per costum, de pressa…
  • del dimoni: “qui no resa al Senyor, resa al diable”; no ens deixem vèncer pel pessimisme, per aquesta amargor que el diable ens ofereix cada dia; qui no confessa Crist, confessa la mundanitat del diable
  • del perdó: Déu mai no es cansa de perdonar, el problema és que nosaltres ens cansem de demanar perdó
  • de l’avortament: l'avortament mai és una solució. Hem d'escoltar, acompanyar i comprendre des del nostre lloc per tal de salvar les dues vides: respectar l'ésser humà més petit i indefens, permetre el seu naixement
  • de l’eutanàsia: brindar una atenció sanitària al llarg de tota una vida, tenir cura als nostres avis i no recórrer a l'eutanàsia
  • de la idolatria: una pista per a l’Any de la Fe poden ser les actituds idolàtriques, el relativisme, el narcisisme, el consumisme, tot això allunyat de l'adoració al Déu veritable
  • de la bellesa: s’ha degradat el concepte de bellesa, s’ha devaluat. La bellesa mai va sola, té dos companys: el bé i la veritat. Si es degrada la bellesa, es degrada el bé i la veritat
  • de l’educació sexual: actualment molts dels que aixequen les banderes de l'educació sexual la conceben separada de la persona humana i en lloc de comptar amb la plenitud de la persona, per l'amor, es cau en una llei per a la genitalitat
  • de la Verge: la mare que ens porta a Jesús amb el calor de la llar
  • del pecat original: quan funcionem amb una actitud de suficiència, pelagiana, i edifiquem nosaltres les referències de la fe, l’esperança i la caritat i no ho rebem com a do, com a gràcia, acabem despreciant la imatge de Déu que és l’home
  • de l’oració: resem per a tot el món; hem de demanar i donar gràcies a Déu, i també lloar-lo i adorar-lo
  • de l’egoïsme: Miro l’altre pel que m’interessa, per si em dóna un valor positiu per a mi, però res més. Hi ha una categoria quotidiana pitjor que comercial, egoïsta, la del “yo, me, mi, conmigo, para mí
  • del paganisme: unes dades d’aquest paganisme gnòstic, d’un Déu spray…, diluït…, gairebé panteïsme…, són les despeses inecessàries que fem a nivell mundial: els dos top són les mascotes i els cosmètics
  • de les unions homosexuals: no siguem ingenus: no es tracta d’una simple lluita política, és la pretensió destructiva al pla de Déu. No es tracta d'un mer projecte legislatiu (aquest és només l’instrument) sinó d'una 'moguda' del pare de la mentida que pretén confondre i enganyar els fills de Déu
  • de Sant Josep: custodi de Maria, de Jesús i de l’Església
  • de la trampa del nominalisme: és com una omnipotència, dic una cosa, li poso nom i crec que està feta! Com Déu. La paraula ha perdut potència, realisme, referència respecte la realitat. Tot és bla, bla, bla! Com Eco en el Nom de la rosa: la rosa només és el nom, la realitat no existeix.
  • del Papa: té un poder… que és servei i el seu cim és la creu

Hi ha dos aspectes que m’han cridat l’atenció:

    1. El seu escut papal. Manté bàsicament el que tenia com a bisbe: fons de color blau, escut dels jesuïtes (amb el monograma de Jesús), una estrella (símbol de la Verge), una flor de nard (símbol de Sant Josep), la llegenda miserando atque eligendo i els referents propis del papat (mitra, claus i cordó vermell). La llegenda té la seva història: quan tenia 17 anys, després d’una confessió, va notar la misericòrdia de Déu i va sentir que el Senyor el cridava. La llegenda és una frase d’una homilia de San Beda comentant la vocació de sant Mateu: perquè el va estimar, per això el va escollir;
   2.    Les referències a Benet XVI. Des que va sortir al balcó un cop elegit Papa va dir: I sobretot, voldria pregar pel nostre bisbe emèrit, Benet XVI… perquè el Senyor el beneeixi i la Verge el protegeixi. Si algú va pensar que era una referència “obligada” aviat va haver de canviar d’opinió ja que el va citar en totes i cadascuna de les intervencions posteriors fins el dia que el va anar a visitar a Castel Gandolfo. Després d’aquesta cita el va recordar en el discurs als cardenals: penso en el papa Benet XVI, que ha enriquit i enfortit l'Església amb el seu magisteri; en la trobada amb els periodistes: amb el sorprenent anunci del meu venerat predecessor, Benet XVI… que l’Esperit Sant li ha inspirat la decisió per al bé de l’Església i ha orientat l’elecció als cardenals; en la missa d’iniciació del pontificat: avui també és l’onomàstica del meu venerat predecessor, a qui fem costat amb l’oració plena d’afecte i gratitud; en la trobada amb els representants de les esglésies: en aquest any que el meu venerat predecessor Benet XVI, ha proclamat un Any de la Fe; en la trobada amb el cos diplomàtic: Quanta gent pobre hi ha encara al món! L’Església sempre ha procurat cuidar-los com podeu constatar en molts dels vostres Països… Però hi ha una altra pobresa que afecta també als països considerats més rics. Allò que l'estimat i venerat Papa Benet XVI, anomena la «dictadura del relativisme», que deixa a cada un com a mesura de si mateix i posa en perill la convivència entre els homes.
Hi ha hagut molts suggeriments sobre el que ha de fer el nou Papa per "reformar l'Església", per tal que es “converteixi” a l'esperit de l'època. El millor seria recordar que som els homes d'avui qui ens hem de convertir a l'esperit de l'Evangeli. El bisbe de Donostia, Mons. José I. Munillo, va dir: La societat sencera sembla haver acollit el Papa Francesc amb una obertura i simpatia inusitades… Hem d'estar preparats per a l'arribada de la incomprensió i de la persecució. Després de l’entrada a Jerusalem (plena de crits d’hosannes!) no trigarà a arribar el divendres sant (ple de crits de crucifica’l!). I Daniel Arasa es pregunta ¿…quant de temps durarà aquesta tranquil·la situació del papa Francesc?
Després de la lluna de mel, arribaran els desencontres: això va inclòs en l'ocupació de Papa. Perquè estic segur que el Papa de la mateixa manera que parla de la misericòrdia, la pobresa i la pau –igual que Crist que, ple de misericòrdia, guaria cecs, coixos, nefrats i ressuscitava morts– traurà les xurriaques quan calgui –zelós de l’Església– per fuetejar bestiar i taules de canvistes per tal de moure el nostre cor adormit, encara que ho faci amb molta suavitat: perdonen…, esto…, quizá ofendo a alguno…, no, no…, no quiero ofenderles…, interpreto lo que la Iglesia te pide…, no te puedes permitir ciertos lujos, hay que vivir la pobreza espiritual con gestos visibles…
Podeu disfrutar d'aquest vídeo.